Skriftlig feedback direkt kopplad till ett videoklipp 1


Observera att YouTubes annoteringsfunktion togs bort 2 maj 2017. Liknande upplägg kan dock göras via något annat videoredigeringsverktyg, till exempel iMovie eller Movie Maker.

Nedan följer det ursprungliga blogginlägget om YouTubes annoteringsfunktion i sin helhet men innan dess ett alternativ till att kommentera videoklipp löpande med Videonot.es.

Videonot.es är ett anteckningsverktyg för videoklipp. Låt säga att eleverna spelar in en presentation eller par/gruppdiskussion och laddar upp inspelningen på YouTube (olistat) och delar länken med dig. Då kan du enkelt kopiera länken till videoklippet i Videonot.es och anteckna i rutan bredvid (se ovan). Din anteckning tidsstämplas och när eleven/eleverna sedan får tillbaka länken från Videonot.es kan de klicka på kommentaren och hamnar då på exakt tidpunkt i videoklippet som kommentaren avser.

Videonot.es är gratis, användarvänligt och allt sparas automatiskt i Google Drive. Ett bra alternativ till nedanstående upplägg med annoteringar!

YouTubes annoteringsverktyg

Ett av mina och mina elevers absoluta favoritverktyg när det handlar om att ge och få feedback är att filma elevernas presentationer och återkoppla med hjälp av YouTubes annoteringsverktyg.

Eleven får i den här uppgiften både chans att se sig själv och min feedback dyker upp vid exakt den tidpunkt i inspelningen då eleven antingen gör något bra eller när de gör något som de behöver utveckla. I de senaste årens utvärderingar är det tydligt att detta är en mycket uppskattad uppgift bland eleverna. De menar ofta att det är lite läskigt men väldigt utvecklande att få återkoppling på det här sättet. Det kan till exempel se ut såhär:

Elevexempel

Det var när jag såg Pedagog Stockholms intervju med Katarina Lycken Rüter i klippet ”Flippad bedömning” som jag bestämde mig för att jag också ville prova att ge mina elever återkoppling på samma sätt. När jag introducerar den här uppgiften visar jag alltid nyss nämnda klipp för att de ska förstå tanken bakom upplägget.

YouTubes annoteringsverktyg kan användas för att återkoppla på allt som går att filma, till exempel elevernas individuella presentationer eller gruppdiskussioner där flera deltar.

Här finns en liten steg-för-steg-guide för att annotera videoklipp på YouTube som jag har satt ihop:

Några tips för att arbeta med filmade presentationer:

  • Stäm av med eleverna och deras vårdnadshavare om eleverna vill, kan och får bli filmade för ändamålet.
  • Tänk på vad för slags återkoppling du ger när du arbetar i molntjänster.
  • Det går utmärkt att filma med mobilkamera, surfplatta eller med datorn.
  • Ladda upp på ditt YouTube-konto direkt efter presentationen så tar inte videon massa utrymme på din enhet.
  • Planera så att några elever åt gången presenterar så att du hinner med att ladda upp och att återkoppla. ”Portionera” ut presentationerna.
  • Gör en checklista för kamratrespons kopplad till uppgiften och låt en kompis till den filmade eleven titta på och ge respons på videoklippet.
  • Låt eleverna göra en sammanfattande självvärdering där de berättar vad de gjorde bra och vad de vill utveckla till nästa gång.

En tanke om “Skriftlig feedback direkt kopplad till ett videoklipp

Kommentarer är stängda.