Årskrönika 2012 1


2012 var ett härligt år med många nya erfarenheter och samarbeten som ledde till många nya insikter och utveckling, både på det privata och jobbmässiga planet. Ser fram emot ett 2013 i samma anda! Här är några av MITT ÅRS HÖJDPUNKTER:

BOKEN

Så färdigställdes och släpptes då äntligen Webben i undervisningen. Det var en härlig känsla när den damp ner i brevlådan i mitten av oktober. En annan härlig känsla kopplat till boken var när jag tillsammans med nära, kära, vänner, kollegor och andra trevliga utbringade en skål för den på releaseminglet på Folkbaren den sista oktober.

  

Är enormt glad och tacksam över att ni läser och till och med har tagit er tid att förmedla era fina omdömen om boken via mejl, Twitter, Facebook och Linkedin, det värmer oerhört. Ett extra varmt tack till Anna-Karin Hatt, Bookis och Specialpedagogen för fina bloggrecensioner!

  

FÖRELÄSNINGAR

Den 16 juni fick jag äran att föreläsa (på spanska!) på tvådagarskonferensen Encuentro de PROFES (Spansklärare i Sverige) på Instituto Cervantes i Stockholm. De två mycket väl genomförda och uppskattade dagarna organiserades av Instituto Cervantes, Högskolan Dalarna, Uppsala universitet, Skolverket, Spanska Ambassaden och spanskläraren Marta Eek. Det var en stor ära att få vara med och bidra. (Och ja, lite nervöst var det att föreläsa på spanska.)

Ser väldigt mycket fram emot att föreläsa på BETT-mässan i London 30-31 januari och självklart alla andra redan inbokade föreläsningstillfällen under våren 2013. Det kommer bland annat att bli några turer till Vellinge, Mölndal och Värmland som det ser ut nu.

LÄRARE

I somras bestämde jag mig för att gå ner i tid och jobba 80% för att kunna frigöra två dagar i veckan. Det känns fortfarande som ett helt rätt beslut och jag kommer att fortsätta med det under resten av läsåret.

För ungefär ett år sen laddade jag upp min första ”flipp-film” på YouTube. En inspelad genomgång av ett grammatikmoment (preteritum) på spanska. Eleverna fick i läxa att titta på klippet och sen jobbade vi med detta tillsammans i klassrummet. Resultatet blev att det kändes som eleverna hade en annan förförståelse för momentet efter att ha tittat på filmen jämfört med att ha lyssnat på en genomgång i klassrummet.

Klippet har nu över 4000 visningar och kommentarerna på både YouTubeTeacher on Demand och de som kommer mejlledes tyder på att detta verkar vara ett uppskattat arbetssätt. För fler grammatikfilmer på spanska kan man kika in under grammatikfilmer, där kommer det att fyllas på med fler klipp under nästa år. (En annan som är duktig på (bland annat) spanska flippfilmer är Ida Aspviken – kika in HÄR!)

ARTIKLAR

Under året som gått har jag både blivit intervjuad av Magasin 360 och skrivit en artikel för Grundskoletidningen. Att bli intervjuad är spännande, det får en verkligen att ”få syn på sig själv” genom att läsa hur man har formulerat sig och hur andra uppfattar det man säger. Tror absolut att det är bra att sätta ord på det man tycker och tänker för att utveckla tankarna. Mer sånt i undervisningen!

PROJEKT OCH SAMARBETEN

Under 2012 har jag haft förmånen att på olika sätt få jobba tillsammans med bland andra Studentlitteratur, Mindfire, Skola 2025LIN Education, LearnIT24, CoursioFortbildning AB, Kommunutbildning etc. För mig är det oerhört givande och utvecklande att ha möjlighet att genom mitt egna företag ingå i så många olika projekt och konstellationer och det är något jag hoppas att kommer att vara möjligt även under det kommande året.

Under våren 2013 kommer jag bland annat att färdigställa mina webbkurser, skriva ett kapitel till en antologi som handlar om interaktiva medier och lärandemiljöer och vara med och utveckla Magolo – det ser jag väldigt mycket fram emot!

SOCIALA MEDIER & APPAR

Det är svårt att prata appar 2012 och inte nämna Instagrams explosionsartade spridning under året (trots att appen lanserades redan sent 2010). Aldrig förr har så många bilder haft så många hashtags. Detta för att en bild säger mer än 140 tecken. 🙂

Jag valt att hålla min Instagramprofil privat, inte för att det är särskilt hemliga bilder utan för att det för tillfället känns rätt. Men delar ändå med mig av vissa utvalda bilder då och då via Twitter. 🙂

  

En annan händelse under mitt eget sociala medieår värd att nämna var när jag fick över 1000 följare på Twitter. Tänk att så många har intresse för att följa och interagera med en! Känns väldigt roligt.

Andra appar som kanske inte direkt kopplas till 2012 men som används dagligen och är helt oumbärliga för mig är Spotify, Twitter, Facebook, Mobile RSS, Whatsapp, Google Drive, Liztor, Google Maps, YouTube, Dropbox, Skype, Viber, WordPress, Norstedts ordböcker, Runkeeper (kanske inte dagligen…) och SVT Play.

Några appar som jag är sugen på att utforska och använda mer (både privat och i undervisningen) är bland andra Soundcloud, Bambuser, Snapguide, NamesInAHat, Story Wheel, Sock Puppets, iTunes U, Videolicious, Animoto, Netflix etc. Älskar för övrigt att Skolappar öppnade upp under 2012 – så många bra tips! Väntar med spänning på nästa nyhet i sociala medievärlden, ska bli intressant att se vad som blir nästa ”grej”.

SAMMANFATTNING AV 2012

Många av mina vänner är långt mer begåvade än vad jag är när det handlar om att klä tankar i ord. En av dem som sammanfattade det gångna året allra bäst var Retorik-Roine (aka Sexfemman). Läs hans blogginlägg ”Golvar en tvåtusentolva” HÄR!

Skolportens redaktion har sammanfattat det de anser dominerade skoldebatten under året 2012. Varför inte läsa ikapp under julledigheten här?


Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

En tanke om “Årskrönika 2012