En lektion om stavning och uttal för spanska 3, 4 eller 5


Måste dela med mig av en varierad, trevlig och (även enligt eleverna) lärorik lektion med ett roligt autentiskt inslag! Lektionen passar såväl spanska 3, 4 eller 5 beroende på elevgrupp och nivå. (Nedanstående upplägg gjorde jag med en grupp spanska 5-elever men en kollega har provat ungefär samma med både spanska 3 och 4 och det funkade fint.)

Syftet med lektionen var att gräva lite djupare i spanskans stavning och uttal, hitta paralleller till andra språk, försöka memorera stavningsregler samt problematisera vissa ords stavning. I enlighet med det centrala innehållet för spanska 3 och 4 där det bland annat står att undervisningen ska behandla ”språkliga företeelser, till exempel uttal, intonation och grammatiska strukturer samt fasta språkliga uttryck”.

Målet var att få samtala och diskutera (så långt som möjligt på målspråket) med avstamp i ett ämne som fokuserade på det rent språkliga, att utöka ordförrådet samt att få reflektera över hur stavning och uttal kan hänga ihop.

Lektionen baseras på ett TED Talk på spanska av Karina Galperin i vilket hon problematiserar spanskans stavning och uttal på ett intresseväckande sätt. Titeln är ”Should we simplify spelling?” och finns att se på ted.com. Nedan eller i det här Google-dokumentet finns planering, länkar och diskussionsfrågor. Här finns även samma planering som en Google-presentation att visa i klassrummet.

Har du några tankar eller förslag på hur upplägget kan förändras/förbättras? Kommentera gärna!

Såhär gjorde vi:

  1. Vi inledde lektionen med att gå igenom lektionens syfte och mål.
  2. Quizlet! Eleverna hade fått länken till det här Quizlet-setet innan lektionen och hade på så vis kunnat arbeta med orden innan lektionen. De fick repetera en liten stund innan vi körde ett par omgångar Quizlet Live.
  3. Sedan diskuterade vi de första frågorna i dokumentet enligt EPA-metoden.
  4. När eleverna var förberedda tittade vi på TED-talket tillsammans. Detta moment skulle naturligtvis kunnat göras som en flipp men i den här gruppen fanns det ett värde i att se klippet tillsammans.
  5. Efter videoklippet fick eleverna arbeta i par med att sammanfatta muntligt och skriftligt samt plocka ut argument för och emot en förenklad stavning. De delade sedan med sig av sina tankar i helgrupp.

Slutligen frågade jag eleverna om det var något de hade velat fråga Karina om och då dök frågan upp om hon kanske hade något bra exempel på en text med förenklad stavning. Jag skrev raskt ihop en tweet med elevernas fråga och twittrade henne. Bara några minuter senare svarade hon (!) med ett textstycke och bara att hon faktiskt skrev tillbaka blev ett väldigt värdefullt inslag för (mig och) eleverna!

Bildresultat för twitter      

Jag pratar ofta om värdet av riktiga mottagare och att försöka skapa autentiska uppgifter för att motivera, engagera och stimulera eleverna. Den här gången var det knappt planerat och det var nog det som gjorde att till och med jag hajade till lite – det är så enkelt att genomföra att man ibland glömmer bort det där som kan tillföra det lilla extra! Ibland är till exempel en TED-föreläsare bara en tweet bort. 🙂