Facebook – en given plats i skolan?


Borde Facebook ha en given plats i undervisningen?

Denna mycket intressanta diskussion tar Peter Ellwe upp i det här inlägget på sin blogg Pedagogik, Internet och Entreprenörskap. Han inleder sitt inlägg med följande rader:

”Enligt färsk statistik finns ungefär 4 miljoner svenskar på Facebook, som har ca 500 miljoner aktiva användar världen över! Det är därmed givet att betrakta FB som en del av det samhälle som vi och våra elever växer upp i och en del av det samhälle som vi utbildar våra elever att kunna interagera i. Att blocka FB är som att blocka en del av våra elevers världsbild. Är det verkligen den vägen vi vill gå?”

Han fortsätter senare:

”FB är idag en historisk plattform för kommunikation, nätverkande och interagerande mellan människor världen över. Vi får vara med om detta fenomen och våra elever har växt upp med det. Varför då fundera på att förbjuda och därmed även förneka elever och lärare möjlighet att delta i det samhälle som existerar utanför skolans väggar?”

Jag håller helt och håller med Peter i hans resonemang om att vi lärare borde försöka inkludera Facebook på ett annat sätt i undervisningen istället för att enbart se det som en tidstjuv som stjäl vår dyrbara lektionstid.

För er spansklärare som hamnat här gjorde jag ett litet mini-projekt om Facebook på spanska med mina elever på spanska steg 3 – det var uppskattat. För att ladda ner lektionsuppgiften, klicka på nedanstående bild så ”betalar” du med en tweet eller en Facebookuppdatering. 🙂

Det kan vara bra att ha i åtanke att Anna Karlsson fick priset Årets mest innovativa lärare 2010, mycket för att Facebook är en central del av hennes undervisning. Läs mer om hennes tankar kring detta i den här artikeln från Computer Sweden.

Vad tycker DU om Facebook? Tillgång eller hinder?