Grammatik med digitala verktyg


online stopwatchIdag ägnades engelska 5-lektionerna helt och hållet åt lite repetition av subject verb agreement.

Subject-vad-då-för-nåt? Well, det var precis vad eleverna fick i uppgift att fundera på under ett par minuter tillsammans med en kompis.

Online Stopwatch (bild till höger) kan vara ett fiffigt verktyg att använda om man vill visualisera en bestämd tidsåtgång, till exempel två minuter.

Därefter körde vi enligt konceptet ”no hands up” med hjälp av Random Name Selector. Ingen elev behövde således räcka upp handen utan ordet fördelades automatiskt. Kände någon att det var knepigt att svara hade hen alternativet ”Call a friend”. Lite fniss när (den kanske lite väl informellt formulerade) frågan ”Who you gonna call?” dök upp. Det givna svaret var ju såklart ”Ghostbusters!” (trodde de var för unga för spökjägarna, men tydligen är det en riktig klassiker).

Random name selector

Efter flera bra förslag var det så dags att ”släppa in” någon annan i klassrummet. Det fick bli en fyra-minuters-video från Smrt English:

Sen var det återigen dags för lite interaktion och repetition av det här med undantagen från compound subjects. Den här gången med hjälp av Mentimeter. Omröstningen skedde först med dolt resultat, för att de inte skulle bli påverkade av varandras svar. Resultatet från första omröstningen såg ut såhär:

Mentimeter 1

 

Ja, ALLA kanske inte tog omröstningen på lika stort allvar… 🙂

Efter första omröstningen fick de försöka övertyga en kompis om att de hade rätt. Sen röstade de igen (på samma fråga öppnad i en annan Mentimeter):

Mentimeter 2

Här hade de även kommit på att det gick att rösta från flera olika devices, dvs hade man både en dator och en smart telefon fick man plötsligt två röster (därav olika antal röstande).

När alla hade röstat två gånger tittade vi tillsammans på de olika resultaten, de fick fundera tillsammans, titta tillbaka på videoklippet de nyss sett och försöka komma fram till en slutsats. En ny vända med Random Name Selector gav oss till slut svaret att det rätta alternativet i den här meningen var ”knows”. Varför? För att kombinationen av undantaget ”neither…nor” och att ordet ”teacher” stod närmast verbet gör att det blir en grammatiskt korrekt mening.

Sen körde vi några andra meningar som de fick fundera på i par och rätta tillsammans innan Random Name Selector gick varm några rundor till.

Subject verb agreement

Lite sent kom jag på att de ju självklart skulle ha fått lämna exit tickets via till exempel Padlet innan de sprang iväg. Nästa gång! 🙂

På det hela taget en minnesvärd och rätt kul lektion om engelsk grammatik!