Kahoot – spelbaserat responssystem 2


Kahoot1

Frågesporter eller quizzer brukar vara uppskattade och givande inslag i undervisningen. Det finns flera olika digitala resurser att använda för att skapa frågesporter, Kahoot är en av mina absoluta favoriter!

Många elever uppskattar de spelmoment som frågesporter, quizzer, lekar och tävlingar erbjuder. Just frågesporter brukar vara extra givande då de ofta bidrar till att öka elevaktiviteten och samtidigt stämma av och synliggöra elevernas lärande, det vill säga det blir tydligt för alla i klassrummet vad eleverna kan och vad de kanske behöver träna lite mer på. Det finns flera olika sätt att arbeta med detta i klassrummet.

Kahoot kan beskrivas som ett digitalt spelbaserat responssystem. Det webbaserade verktyget används av många lärare idag för att öka elevaktiviteten och för att stämma av och synliggöra vad eleverna har lärt sig.

I Kahoot kan du skapa tre olika slags frågetyper – quiz med poäng, diskussionsfrågor och statistikundersökning. Om du väljer quiz  lägger du till 2-4 svarsalternativ och markerar det korrekta svaret. Du kan även ställa in hur lång betänketiden ska vara, mellan 5-120 sekunder. Välj tidsspann beroende på frågan (tänk på att de helst inte ska hinna googla fram svaret). Vill du ställa en fråga kopplat till en bild eller ett YouTube-klipp kan du även lägga in detta.

Eleverna behöver ha någon slags enhet (dator, surfplatta eller telefon) tillgänglig för att kunna spela. Om eleverna har varsin enhet kan de spela individuellt, men det går även utmärkt att skapa par eller grupper, beroende på förutsättningarna.

Steg 1

Koppla upp din egen enhet till en projektor, det är där frågorna och poängställningen kommer att visas. Svarsalternativen kommer att visas i olikfärgade rutor, vilka pedagogiskt nog även innehåller en symbol. På elevernas skärmar kommer endast de färgade rutorna med symbolerna att synas och de klickar på den ruta som motsvarar det svar de vill ge.

Steg 2

Eleverna går till webbadressen kahoot.it där de anger  den gamepin som genereras när läraren klickar på ”Launch”. Detta nummer visas på storbild via projektorn. I nästa steg anger eleverna ett nickname. I takt med att eleverna skriver in sina nicknames kommer skärmen att fyllas av deras olika namn och ni ser hur många deltagare som är med i spelet. Bestäm tillsammans om eleverna ska använda sina egna namn eller påhittade alias. Klicka sedan på ”Play now” för att starta igång spelet.

Steg 3

När du sätter igång spelet tar det fem sekunder från det att frågan ställs tills det att eleverna kan svara. Ju snabbare de väljer rätt svarsalternativ, desto mer poäng får de. Varje fråga startar på 1000 poäng och räknar sedan nedåt i takt med att tiden går. Fel svar ger noll poäng. Om man vill går det att stänga av poängräkningen. En del av mina elever upplever ibland poängräkningen som stressande. Fundera på vad som fungerar bäst för dina elever!

Steg 4

Efter varje fråga visas poängställningen så att alla kan se hur de ligger till, något som eleverna brukar tycka är både spännande och triggande. När ni är klara med quizen kan du ladda ner resultatet i form av en Excel-fil där du kan se varje elevs, pars eller grupps svar. Du kan välja att lägga dina quiz publikt eller privat och du kan även dela med dig av dem via länk. Detta är ett bra alternativ om ni till exempel samarbetar med andra grupper, klasser eller skolor. I slutet av varje spelomgång visas vilket nickname som vann (fick flest poäng) och vilka poäng alla deltagare landade på. Eleverna kan även ”rate:a” spelet i slutet och ange till exempel hur lärorikt de tyckte att det var och om de rekommenderar det.

Du kanske har någon tipspromenad, quiz eller frågesport som du brukar använda mer analogt med eleverna? Prova att lägga in frågorna (och svarsalternativen plus det rätta svaret) i Kahoot och låt eleverna svara antingen individuellt via sina egna enheter eller i par eller smågrupper. Jag kan nästan garantera en stunds väldigt hög elevaktivitet. 🙂


2 tankar om “Kahoot – spelbaserat responssystem

Kommentarer är stängda.