Quizlet – lär ord och begrepp enskilt eller tillsammans! 2


tl;dr: ett inlägg som handlar om Quizlet och Quizlet Live. Nedan finns en bildguide som förklarar hur det går till att skapa konto, sets, dela med eleverna och spela Quizlet Live. (Sedan följer ett längre inlägg där Quizlet beskrivs mer i detalj.)

Quizlet har länge varit en riktig favorit, både hos mig och mina elever! Ursprungsversionen är till för att öva ord och begrepp på egen hand via ord/begreppslis tor som man antingen skapar själv eller så återanvänder man andras. Toppenbra för många elever! De använder ofta verktyget för att jobba med ord och begrepp på egen hand eller i par.

Sedan lanserades ju Quizlet Live och livet (och lektionerna) blev lite roligare! 🙂 Idag frågar mina elever efter Quizlet Live på ungefär samma sätt som när vi introducerade Kahoot för några år sedan.

Tidigare hade eleverna mest använt Quizlet för att öva ord på olika språk och även vanligt förekommande begrepp i olika ämnen så som SO och NO. Jag som lärare försåg dem ofta med ordlistor (så kallade sets) eller skapade de egna och övade via dem. Men genom att starta igång Quizlet Live kan man ju även spela i klassrummet – lagvis! Eleverna blir automatiskt indelade i lag (man måste vara minst 4 stycken som spelar – 2 i varje lag), sätter sig tillsammans och får hjälpa varandra att svara rätt på frågorna. Efter någon omgång eller två ”shufflar” man lagen och eleverna får resa sig och hitta sina nya lagkamrater. Suveränt för att höja lagandan, vikänslan och elevaktiviteten! För att inte tala om att eleverna faktiskt får röra sig lite i klassrummet, vilket kan vara nog så viktigt.

Man kan även välja att eleverna spelar individuellt och då är det ”alla mot alla” – särskilt populärt under distans/fjärr/hybridlektioner!

En av de många fördelarna med Quizlet är att man även kan söka efter andra sets inom ett specifikt område som andra har skapat. Det gör man i sökrutan högst upp där det står ”Search”. På så vis kan man återanvända andras redan färdiga sets, eller skapa en egen kopia (duplicera) som man kan redigera fritt efter eget tycke, smak och behov. En annan stor fördel med Quizlet är att man till varje ord- eller begreppsförklaring även kan lägga in en bild. Detta hjälper ofta eleverna att både förstå och minnas ordet.

Som lärare kan man lägga in ämnesspecifika begrepp i ett set och dela länken med eleverna så kan de på egen hand antingen öva på orden innan under eller efter lektionstillfället. Eleverna behöver inte ha egna konton för att kunna öppna ett set med tillhörande övningar utan kan enkelt klicka på den länk du delar med dem. Jag brukar helt enkelt dela länken till just det set med ord som jag vill att eleverna ska öva på.

Quizlet nås enkelt via webbläsaren (quizlet.com) och finns även som app. För att skapa sets och för att starta igång Quizlet Live rekommenderas att logga in via en webbläsare då appen i dagsläget är något begränsad. Gränssnittet och layouten är användarvänlig och även de yngre kan med lite guidning förstå sig på hur det fungerar och använda det på egen hand. Det finns en lärarversion som i skrivandets stund kostar ca 30 kr/månaden och då ingår bland annat att man kan lägga till egna bilder och spela in sin egen röst. (Något som kan vara värt att investera i då den svenska talsyntesen lämnar en del att önska.)

Egna sets och övningsfunktioner

Om man vill skapa ett eget set klickar man på högst upp på ”Create” och börjar fylla i de ord/begrepp/fraser som man vill öva på. När man är klar kan man börja träna på orden, till exempel genom att ”flippa flashcards” där man ser hur ordet stavas och även kan få det uppläst. Man kan även öva sig på att stava orden via ”Speller” där man orden läses upp och man skriver det man hör. Via ”Learn” skriver man antingen in översättningen eller synonymen (om det är på samma språk) till ordet som kommer upp. Om man vill kan man via ”Test” skapa ett eget prov där skrivfrågor blandas med flervals-, matchnings- och sant/falskt-frågor. (Om eleverna inte har tillgång till egna enheter kan man som lärare skriva ut testet.)

Man kan även spela via Quizlet! Det finns i skrivande stund två olika spel som man kan spela. Det första är ”Match” där man ska dra och släppa ord som matchar varandra och det andra är ”Gravity” där ett ord rör sig över skärmen och man skriver översättningen/synonymen till ordet innan det passerar – ju snabbare desto fler poäng

Quizlet Live – skapa lag och tävla mot varandra i klassrummet

Om alla elever har varsin enhet (fungerar förstås även om de är två på en) är Quizlet Live suveränt för att höja lagandan och elevaktiviteten i gruppen. Det fungerar som så att eleverna automatiskt delas in i lag och samarbetar för att svara rätt på flervalsfrågorna som dyker upp. Detta brukar göra att elever som kanske vanligtvis inte pratar så ofta med varandra får möjlighet att interagera på ett naturligt sätt. Det brukar bli många skratt och många som vill spela igen och igen och igen.

Såhär fungerar det:

Du behöver ha minst fyra elever med varsin enhet (mobil, surfplatta eller dator) i klassrummet.

  • Välj ut ett set du vill att eleverna ska arbeta med och klicka på ”Live”. Kom ihåg att det set du väljer ut behöver bestå av minst åtta ord (detta för att eleverna ska kunna svara rätt på åtta frågor i följd). Klicka sedan på ”Create game” uppe till höger. Om du inte ser alternativet ”Live” när du loggar in och ska starta igång är det mest troliga att det antingen inte är åtta ord i setet eller att du inte angett att du är lärare (gå till Settings uppe till höger och skrolla ner till Teacher/Student account där du klickar i Teacher account).
  • Eleverna går till quizlet.live och skriver in koden som nu visas på storbild via din dator, öppnar appen och skannar QR-koden eller klickar på länken som du kan dela med dem i tex en chatt. Deras namn dyker upp allt eftersom de skriver in sina namn. (Vid behov kan du klicka på elevens namn för att ta bort namnet. Kan vara bra om någon elev heter något i sammanhanget lämpligt.)
  • När alla eleverna är med startar du spelet genom att klicka på ”Create game with X students”. Lagen skapas då automatiskt och varje elev blir placerad i ett lag med ett (ofta engelskt) djurnamn (varför inte passa på att lära er namnen på djuren!).
  • Eleverna hittar sina lagkompisar och sätter sig tillsammans med dem. Nu kan spelet börja! För att vinna behöver ett lag svara rätt på åtta flervalsfrågor i rad. Snabbast vinner. Svarar någon i laget fel på någon fråga hamnar hela laget på 0 poäng och får börja om.
  • När du klickar igång spelet får varje lag upp ord ur det set som du har valt. Alla i gruppen ser vilket ord det är som efterfrågas men bara en i varje lag har det rätta svarsalternativet. Laget behöver alltså hjälpas åt för att den person som har rätt alternativ ska klicka på det på sin enhet.
  • På storbild via din dator kan alla se hur lagen ligger till och vilket lag som leder, vilket brukar göra det hela väldigt spännande. Detta syns även ett elevernas enheter.
  • När något lag har vunnit avslutas spelomgången. Du kan enkelt blanda lagen genom att klicka på ”Shuffle teams”. Då skapas nya lag och eleverna får sätta sig med sina nya lagkompisar. Passa på att ge lagen en kort diskussionsfråga när de är i dessa slumpade konstellationer – ofta blir det bra diskussioner då de kanske samtalar med personer som de vanligtvis inte brukar prata med.
  • När en omgång är klar får du en sammanställning över vilka ord som många svarade rätt respektive fel på och kan på så sätt få en bra överblick över vad eleverna verkar kunna och vad de eventuellt behöver öva mer på. Detta är förstås en värdefull funktion sett ur en formativ synvinkel, där det är av stor betydelse för undervisningen att ta reda på var eleverna befinner sig i sitt lärande.

2 tankar om “Quizlet – lär ord och begrepp enskilt eller tillsammans!

Kommentarer är stängda.