Studiedag på MEG Stockholm! 2


Idag har vi på Mikael Elias Gymnasium (min arbetsplats) haft studiedag på temat ”Synligt lärande med digitala verktyg”. Angelica Hedin från Caperio höll i trådarna och tipsade om massa användbara länkar och sajter. Tänkte att den här bloggposten kan fungera som lite minnesanteckningar och länksamling för mina kära kollegor men även för era andra intresserade! Några av de länkar, verktyg och sajter som Angelica (och även vi lärare på skolan hjälpte till att) tipsade om var bland annat de här:

För exit tickets, som en backchannel, ett ”chattrum” eller för (anonyma eller inte) frågor och kommentarerToday’s Meet, Padlet, MeetingWords eller Socrative?

Varning för – ja vad då? 🙂 Låt eleverna (eller lärarna?) besöka DHMO.org och ta reda på vad det är som är så farligt. Eller varför inte kika in på All about explorers. Lura eleverna lite, eller få dem att haja till lite via TeachBytes.

Vi diskuterade detta med det enorma informationsflödet på nätet och kom in på det här med att söka på Google och se till att använda de avancerade sökinställningarna för att sålla i flödet. Eller varför inte använda Google Scholar? Vi nämnde också Hans Rosling och Gapminder under samma diskussion.

Vi pysslade också lite mer praktiskt med olika skärminspelningsverktygScreencast-o-matic och Jing. Har man en iPad så är appen Explain Everything toppenbra. Till exempel för att:

  • Flippa instruktioner och annan envägsinformation för att spara tid i klassrummet.
  • Eleverna gör skärminspelningar där de förklarar sina (ibland oläsliga) handskrivna texter.
  • Kommentarsfilmer på återkoppling för att stämma av så att eleverna har tagit till sig återkopplingen.

Och ja, naturligtvis när vi var inne på det flippade klassrummet besökte vi såklart Daniel Barkers YouTube-kanal. Och på tal om flippat så fungerar kombinationen Voicethread och något digitalt responssystem som Mentimeter och/eller Socrative finemang!

Tag GalaxyOch om man vill spara YouTube-filmerna på datorn för att kunna visa eleverna i offline-läge så kan man använda sig av till exempel Rapidshare, Keepvid, YouTube Downloader och YouTubeChop. (Japp, vi diskuterade även upphovsrätten här.)

Efter pausen visade Angelica hur Tag Galaxy fungerar (här nämnde vi också Flickr) och vi kikade även lite på InstaGrok. Jonas slog även ett slag för ”Flickr CC Attribution Helper” om man tycker att det är lite snårigt med upphovsrätten.

Vi vidrörde även ämnet gamification och lyssnade kort på Peter Gärdenfors’ resonemang. Här kan man lyssna igen! Angelica nämnde även några olika gamingprogram som kan användas i undervisningssituationer –Minecraft, Future City, Sploder, Gamestar Mechanic, Nobelprize.org, Kodu (prisebelönt på BETT) och ScratchED.

Via Scan.me kan man göra egna QR-koder! Till exempel för lite mer interaktiva tipsrundor eller quizzer? Det går utmärkt att länka till ett YouTube-klipp, en sajt, en bild eller en fråga som dyker upp i elevernas mobiler när de scannar koden. Här kan man läsa lite mer om vad en QR-kod är.

Har man inte en green screen tillgänglig går det utmärkt att använda ett grönt lakan och en app! Ladda ner en green screen-app till telefonen eller iPaden, till exempel Green Screen Studio eller Green Screen (för Android).

Vi var även inne på hur man kan skapa digitala planscher med hjälp av Glogster eller Phoster (iPad).Wordle

Samla in elevernas tankar (på max 20 tecken) via Answergarden och exportera till ett ordmoln via Wordle eller Tagxedo. Till höger syns de 50 vanligaste orden i det här blogginlägget.

Angelica nämnde också Dan Meyer och visade hur han använde ett filmat hoppskott på basketplanen för att väcka elevernas tankar om matte. Här finns hans TED-talk om ”Math class needs a makeover”. På hans webbplats 101 Questions kan man kickstarta både sin egen och elevernas hjärnor.

Angelica slog även ett slag för olika grupper på Facebook. I det här blogginlägget har jag sammanställt några av mina favoritgrupper. Tack för en toppendag Angelica och alla kollegor på MEG Stockholm!


2 tankar om “Studiedag på MEG Stockholm!

Kommentarer är stängda.