Två veckor i skolutvecklingens tecken 2


Igår föreläste jag för Viktor Rydbergs alla lärare på VRS ute på Djursholm. Fantastiska miljöer, både ute och inne. Passade på att ”Vine:a” lite om skolbyggnaden och den fantastiska aulan.

Under ungefär en timme berättade jag om några digitala verktyg som kan användas för formativ bedömning för lärande med avstamp ur de fem strategierna för formativ bedömning: Dylan Wiliam och Christian Lundahl

  1. Att skapa förståelse för lärandemål och kriterier för framsteg
  2. Att synliggöra lärandet
  3. Att ge feedback som för lärandet framåt
  4. Att få eleverna att bli läranderesurser för varandra
  5. Att få eleverna att ansvara för sitt eget lärande

Jag visade bland annat hur jag lagt upp individuella ”matrispaket” i Google Drive och delat med varje elev för att de smidigt och enkelt ska ha tillgång till en ”levande helkursmatris” som fylls på hela tiden under kursens gång. I en sådan matris kan jag bland annat även länka till eller bädda in kommentarer via skärminspelningsverktyget Jing, inspelade presentationer med kommentarer via YouTubes annoteringsverktyg, deras egenproducerade videofilmer och texter med skrivna kommentarer i Dropbox. Och eleverna verkar, enligt mittkursutvärderingarna uppskatta det:

Elevreaktioner

Nästa år tänkte jag bespara mig själv en hel del tid genom att följa Johan Falks briljanta tutorials om hur man lägger in script i Google Spreadsheets. Då kan flera matriser uppdateras med ett klick. Uppdatering: Läs mer om script via Google Drive här!

Ett annat effektivt verktyg eller kanske snarare arbetssätt som visat sig fungera väl när det handlar om att skapa förståelse för lärandemål är webbpublicering. Genom att visa nya elever gamla elevers publicerade arbeten får ofta de nya eleverna en bättre bild av vad de ska sikta mot och förslag på hur uppgiften kan genomföras. Många gånger går det alldeles utmärkt att vara hur kreativ man vill. Kika bara här på hur två elevgrupper från mina Engelska C-grupper löst uppgiften ”förklara formellt skrivande på engelska för elever på engelska 5 eller 6”. (Klicka på bilden så kommer du till filmen som ligger i Dropbox.)

Elevfilmer 2013

Jag pratade även om verktyg för avstämning och så kallade ”exit tickets”. Då nämnde jag naturligtvis Mentimeter och Socrative (vi körde en snabbavstämning kring hur många som var sugna på kaffe via Mentimeter), men även gamla godingar som Today’s Meet och TitanPad fungerar utmärkt för exit tickets och för att synliggöra lärande. Även Corkboard och kanske framför allt Google Formulär är ypperliga verktyg för ändamålet.

När det handlar om att ge återkoppling som för lärandet framåt var vi överens om att det viktigaste är VAD man säger och inte HUR. Däremot finns det många sätt att genomföra ”HURet”, till exempel med hjälp av inspelade kommentarer via Jing eller YouTubes annoteringsverktyg.

Efter min föreläsning var det dags för diskussion och frågestund och då tittade vi lite närmare på hur annoteringsverktyget fungerade, pratade en hel del om tidsåtgång och vikten av att våga sänka ambitionsnivån när man spelar in kommentarer.

Härnäst väntar #SETT2013 på torsdag med många roliga möten och seminarier! Sitter och lusläser programmet och har svårt att välja, man vill ju såklart gå på i princip allt. Ta en titt nedan så förstår ni problematiken. 🙂

SETT2013

Annars skriver jag för fullt på mitt kapitel till den antologi om interaktiva medier och lärandemiljöer som ges ut av Gleerups under hösten 2013. Redaktörer för boken är Elza Dunkels och Simon Lindgren.

Imorgon har vi BFL-konferens på jobbet då vi ska fundera kring årets framgångsfaktorer, vad vi vill behålla i kurserna nästa år och vad vi skulle vilja förändra. Ser fram emot en intressant eftermiddag med alla kompetenta och härliga kollegor på Mikael Elias i Stadshagen!

Nästa vecka väntar föreläsning för lärarstudenter på Stockholms Universitet, vilket känns oerhört roligt och stort!


Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

2 tankar om “Två veckor i skolutvecklingens tecken

  • Lena

    Hej Patricia! Hoppas allt är bra med dig! Tyvärr kan man inte se filmen som eleverna har gjort och inte heller utvärderingssvaren. Hade gärna velat sett det 🙂

    Mvh Lena Lo

    • Patricia Inläggsförfattare

      Hej Lena!
      Håller på och skapar en Dropbox-länk till filmen istället. 🙂 Om du klickar på bilden av utvärderingssvaren så borde den förstoras?
      Vänligen,
      Patricia