I min roll som pedagogisk utvecklare på KTH sysselsätter jag mig med en hel del kul arbetsuppgifter. Senaste veckan har jag tillsammans med ett par kollegor på Digitalt lärande testat språkmodeller med uttalade studielägen:
✨ ChatGPT – Study & Learn
✨ Claude – Learning style
✨ Google Gemini – Guidad inlärning
✨ Le Chat – Personal tutor
Vi körde ett gäng prompter, specifikt framtagna för att simulera KTH-studenters vardag. Vi var rätt eniga om att Claude var favoriten. Vi uppskattade särskilt när verktyget strikt höll sig till att ställa relevanta och utmanande frågor, i stället för att göra det för enkelt.
Vi testade förstås även NotebookLM, som stack ut genom sina integrerade verktyg (podd, videopresentationer, mindmaps etc) som ger fler sätt att bearbeta och förstå materialet.
En insikt: Ur perspektivet av en student med låg självreglering gick det ganska enkelt att “fuska sig igenom” alla systemen (varför man skulle göra det om man nu aktiverat studieläget?).
Alla verktyg visar stor potential som lärandestöd, men det finns också tydliga risker – från ytligt lärande till rena missuppfattningar. Väl värt att lyfta i undervisningen alltså!
