BLOGG


2 x gästinlägg

I lördags var det min tur att blogga för det fina initiativet Skola 365. Det gjorde jag under rubriken ”Längtan efter det analoga – vikten av att mötas”. Som rubriken antyder handlar inlägget om det viktiga analoga mötet. Som förstås digitala verktyg kan bereda väg för. Här kan du läsa […]


Årskrönika 2015

Så blev det då dags att summera året som gått. Måste ju hålla traditionen vid liv, har ju även sammanfattat tidigare år i den här bloggen – här finns 2011, 2012, 2013 och 2014. Världen Det är svårt att tänka tillbaka på 2015 utan att tänka på flyktingkatastrof, krig och […]


Programmering och kod i skolan?

För er som fortfarande funderar på varför man bör prata med och lära barn om programmering och kod, lyssna på Kristina Alexandersons (chef för internet i skolan – känn på den titeln!) brandtal om just detta med vilket hon inledde Internetdagarna 2015. När en talare sprakar och vibrerar under 15 minuter […]


Skriftlig feedback direkt kopplad till ett videoklipp 1

Observera att YouTubes annoteringsfunktion togs bort 2 maj 2017. Liknande upplägg kan dock göras via något annat videoredigeringsverktyg, till exempel iMovie eller Movie Maker. Nedan följer det ursprungliga blogginlägget om YouTubes annoteringsfunktion i sin helhet men innan dess ett alternativ till att kommentera videoklipp löpande med Videonot.es. Videonot.es är ett […]


Ordmoln i undervisningen

Ordmolnet ovan visar de 50 vanligaste orden i råmanuset till min bok ”Digitala verktyg för språkutvecklande undervisning” (2019). I den här artikeln i Grundskoletidningen beskriver jag hur man kan utnyttja ett par olika ordmolnsresurser på olika sätt i undervisningen. Främst för att att arbeta med språket förstås men även för […]


Min presentation från Skolforum 2015 1

Imorse föreläste jag på Skolforum på tema ”Ökad elevaktivitet med digitala verktyg”. Och som utlovat kommer här Prezin jag använde som presentationsunderlag. Hoppas att den är förståelig även utan min röst! 🙂 Klicka här om du inte ser presentationen i rutan nedan. [prezi id=”<https://prezi.com/knhrvyhpwi7t/okad-elevaktivitet-med-digitala-verktyg/#>”]


Grundskoletidningen nr 4

I vanlig ordning skriver jag om digitala verktyg i varje nummer av Grundskoletidningen. Nummer fyra har tema fritids – fritid med mening. Jag tog fasta på detta och ger förslag på digitala verktyg som kan användas i såväl undervisning som på fritids. Klicka på bilden ovan för mer högupplöst (och […]


Världslärardagen 2015

Idag den 5e oktober firas World Teachers’ Day på olika sätt runtom i världen. Jag skulle vilja ta tillfället i akt och berätta om den bäste läraren jag haft. Han hette Sven Arnér och var min svensk- och filosofilärare på Skärholmens gymnasium 1996-1999. Egentligen behövs det inte någon speciell dag […]


Innovationspanel på Internetdagarna

Den 23-24e november går Internetdagarna av stapeln i Stockholm. Jag kommer att vara en del av Vinnovas program ”Innovation & framtidens skola” där jag kommer att ingå i en så kallad Innovationspanel som under eftermiddagen tisdagen den 24e kommer att kommentera och diskutera två mycket intressanta pass: EdTech i Sverige […]


Upphovsrätt i ett sommarprat

Är lite konfunderad över att Zara Larsson i sitt viktiga sommarprat citerar ett stycke ur detta blogginlägg av Louise Winblad (som driver bloggen Hej Hej Vardag) utan att hänvisa till henne. I det här blogginlägget förklarar Winblad sin syn på saken. Min första tanke är att man naturligtvis alltid bör […]


Webbkurs: IT för lärare

För en tid sedan hjälpte jag Nationalencyklopedin att ta fram en av tre webbkurser som ingår i det webbaserade utbildningspaketet ”IT för lärare”. I paketet ingår flera utbildningar som helt och hållet fokuserar på hur internet och sociala medier kan användas i undervisningen. Det bästa av allt – under 2015 […]


Fem år på en arbetsplats

Idag påminde Timehop mig om att jag fick anställning på min nuvarande arbetsplats – Mikael Elias Gymnasium i Stockholm – för exakt fem år sen. Det är helt klart värt att uppmärksammas. Under dessa fem år har jag lärt mig otroligt mycket, av och med oerhört kompetenta kollegor och fantastiska […]


Skolforum 2015

Skolforum 2015 – 26-27 oktober. Känns det avlägset? Kanske det, men jag tycker att vi börjar peppa redan nu. Särskilt som jag föreläser på temat ”Ökad elevaktivitet i klassrummet med digitala verktyg” måndagen den 26e kl 09:00-09:50 i A2. 🙂 Såhär beskrivs föreläsningen i programmet: ”I dagens moderna och digitala […]


Det pedagogiska läslyftet

Sommarens mest intressanta bokcirkel ”Det pedagogiska läslyftet” är igång! Det är en bokcirkel för läshungriga pedagoger som med hjälp av digitala kanaler (som till exempel Facebook, Twitter och Google Hangout) tillsammans kommer att läsa och diskutera en bok och en avhandling under sommaren. Initiativtagare till den här fantastiskt bra idén […]


Grundskoletidningen nr 3

Hög elevaktivitet är ju som bekant en av grundförutsättningarna för att arbeta formativt. I senaste numret av Grundskoletidningen ger jag förslag på hur digitala kanaler kan användas för att öka elevaktiviteten. Detta kommer även att vara fokus under min föreläsning på Bokmässan i september. I samma nummer skriver Helena Wallberg […]


Nya grammatikfilmer

Fick äntligen lite tid över för att sammanställa och spela in två nya grammatikfilmer – den här gången om ”Konditionalis del 1/2″ och ”Konditionalis & imperfekt konjunktiv del 2/2″. Hoppas att de kan komma till användning för fler! De andra filmerna (preteritum, imperfekt och presens konjunktiv) finns samlade i den […]


UR Inspiration

UR har sammanställt program och intervjuer med lärare som ger exempel på hur du kan använda UR:s program i undervisningen under rubriken UR Inspiration. I engelsksektionen ger jag exempel på man kan arbeta med hörförståelse respektive blogg i engelskundervisningen. Här finns massa guldkorn för undervisningen – väl värt ett besök […]


Teknik för tjejer

Vill bara slå ett slag för två bra initiativ för teknikintresserade tjejer – IGEday som genomförs runtom i landet idag torsdag den 26 mars och TEKLA-festivalen som går av stapeln lördag den 18 april på KTH. IGEday   IGEday står för Introduce a Girl to Engineering day, och är ett […]