BÖCKER


ARBETA FORMATIVT MED DIGITALA VERKTYG

Arbeta formativt med digitala verktygVar befinner du dig nu? Vart är du på väg? Hur kan du ta dig dit?

Detta är återkommande frågor som lärare behöver ställa till sina elever. Svaren på frågorna är nämligen nyckeln till ett formativt arbetssätt som enligt aktuell forskning leder till ett ökat lärande. Genom att använda digital teknik som ett naturligt verktyg i undervisningen kan man förbättra förutsättningarna för att lyckas med detta formativa arbete.

I den här boken delar jag med mig av mina erfarenheter och föreslår olika sätt att arbeta formativt och digitalt med elever i grundskola och gymnasium. Boken är strukturerad kring Dylan Wiliams nyckelstrategier för ett formativt arbete: att tydliggöra lärandemål, synliggöra lärande, ge effektiv återkoppling som utvecklar lärandet, och låta elever fungera som resurser för varandra och ansvara för sitt eget lärande. Alla dessa strategier kan stödjas av digitala verktyg som tilltalar och utmanar eleverna.

Arbeta formativt med digitala verktyg vänder sig till blivande och verksamma lärare, IT-pedagoger och skolledare med lust att utvecklas och utveckla.

Boken finns att få tag på här!

Bokus Patricia Diaz

 

 WEBBEN I UNDERVISNINGEN – digitala verktyg och sociala medier för lärande

Webben_i_undervisningen_v2Boken vänder sig till alla som är intresserade av hur undervisning kan bedrivas med hjälp av digitala verktyg och sociala medier. Den främsta målgruppen är blivande och verksamma pedagoger som tillsammans med sina elever vill utveckla sitt användande av IT i undervisningen.

I bokens första del redogörs för vilken roll IT har spelat och fortfarande spelar i skolans värld fram till idag. Här kan du ta bland annat ta del av information kring barn och ungas vanor kopplat till det digitala samhälle vi lever i.

Den andra delen består av en genomgång av digitala verktyg och sociala medier och hur de kan användas i olika undervisningssammanhang. Du får konkreta och praktiska tips och förslag på hur man kan ha digitala verktyg och sociala medier som utgångspunkt för att modernisera och utveckla undervisningen.

Bokens praktiskt tillämpbara innehåll är viktigt såväl på lokal- som regeringsnivå vilket tydliggörs av Anna-Karin Hatt, Sveriges fd  IT- och energiminister, som har skrivit bokens förord. Läs vad Anna-Karin skriver om boken här!

Nättidningen Re:Flex recenserade boken den 1a december 2015. Fint att läsa att den håller än, såhär tre år senare. 🙂 Läs recensionen här!

Boken finns att få tag på här!

 

INTERAKTIVA MEDIER OCH LÄRANDEMILJÖER

Interaktiva medierEn antologi till vilken jag har bidragit med ett kapitel om webbpublicering i undervisningen. Redaktörer är Elza Dunkels och Simon Lindgren.

Antologin presenterar olika synvinklar på dagens utbildning, både från forskning och från praktik. Författarna tar avstamp i att lärare redan har tillgång till interaktiva medier i lärandemiljöer men att de inte alltid vet hur de ska använda dessa tillsammans med eleverna.

Interaktiva medier och lärandemiljöer består av 13 kapitel som utifrån olika tillämpningar, erfarenheter och exempel ger lärare och pedagoger idéer, begrepp och metoder för sin professionella utveckling. De olika kapitlen ska kunna fungera som inspiration, diskussionsunderlag eller utgångspunkter för vidare problematisering, i arbetslag, utbildning eller för en enskild pedagog.

 

Boken finns att få tag på här!

 

Här är några röster från sociala medier om mina böcker:

 Skärmavbild 2013-03-26 kl. 09.17.48Skärmavbild 2013-03-26 kl. 09.11.26

Skärmavbild 2013-03-26 kl. 08.56.26

AFMDV 2

AFMDV 1  AFMDV 3

Webben 11   Webben 12

Twitter 2014 bok

Skärmavbild 2013-03-26 kl. 09.10.56 Sagt om boken

Skärmavbild 2013-03-26 kl. 08.25.20

Twitter 2014 bok 2

Skärmavbild 2013-03-26 kl. 08.32.00 Skärmavbild 2013-03-26 kl. 08.56.34

Skärmavbild 2013-03-26 kl. 09.11.06

Skärmavbild 2013-03-26 kl. 09.11.39 Skärmavbild 2013-03-26 kl. 09.11.16

Skärmavbild 2013-03-26 kl. 08.31.02 Skärmavbild 2013-09-19 kl. 08.30.03

Webben 10