OM


PD rund

Jag disputerade i september 2025 med en avhandling inom teknik och lärande på KTH, där jag även är anställd som pedagogisk utvecklare på enheten för Digitalt lärande sedan 2017. I min forskning är jag intresserad av deltagande, responssystem, digitala verktyg, generativ AI och hur lärare kan utveckla sin digitala kompetens.

Jag är gymnasielärare i engelska och spanska i grunden och mellan ca 2010-2018 kombinerade jag min lärartjänst med andra uppdrag, bland annat som utvecklings/arbetslagsledare och förstelärare. I min lärarroll värdesätter jag ett responsivt och formativt arbetssätt där undervisningen formas i dialog med elevernas behov och tankar. Jag ser frågor och svar som centrala för lärande – både som verktyg för att synliggöra elevernas förståelse och som en väg till reflektion och metakognition. Undervisningen är språkutvecklande, varierad och samtidigt tydligt strukturerad, där inslag av digitala verktyg är lika självklara som papper och penna. Jag utgår från hur hjärnan fungerar och kombinerar detta med att ge eleverna möjlighet att samarbeta, interagera och kommunicera – alltid med ett tydligt syfte. Jag tror på att nyttja tiden i klassrummet för ett aktivt lärande, där eleverna deltar, reflekterar och får uppleva att det är värt att komma på lektionerna. Strävar efter att eleverna ska få möta autenticitet och att alla ska få komma till tals. Genom flipped classroom-upplägg frigör jag ofta tid för dialog, stöd och fördjupning i klassrummet – en viktig plats för lärande.

I oktober 2021 emottog jag Guldäpplets Jubileumsutmärkelse för ”spridning och inspiration kring undervisning och lärande med digitala verktyg”. Jag är medgrundare till Preparus.se – en onlineplattform för flippad fortbildning – och har även programlett två säsonger av UR:s program ”Lärlabbet”.

Inom ramen för mitt eget företag har jag sedan 2011 föreläst och hållit utbildningar kopplat till mina böcker:

  • ”Fullt fokus – en handbok i digital studieteknik” (2025, Liber) medförfattare Camilla Askebäck Diaz
  • “God undervisning med digitala och analoga verktyg” (2024, Studentlitteratur) medförfattare Joanna Lundin
  • “Lärande i en digitaliserad värld” (2023, Liber) medförfattare Malin Frykman och Sara Willermark
  • “Digitala verktyg för språkutvecklande undervisning” (2019, Studentlitteratur)
  • “Arbeta formativt med digitala verktyg” (Studentlitteratur, 2014 + rev edition 2019)
  • ”Webben i undervisningen – digitala verktyg och sociala medier för lärande” (Studentlitteratur, 2012)

Läs mer om mina föreläsningar här och om mina böcker här!

Min Linkedin-profil hittar du här. Annars finns en mer traditionell CV här.

topp 100 emblem föreläsare 2019

Ungefär såhär kan man sammanfatta hur jag arbetar: