Mer Wordfeud i undervisningen


Jo, det går utmärkt att använda Wordfeud i undervisningen, särskilt på spanska steg 3. Det räcker med 10 smartphones på 30 elever, de jobbar bra tre och tre. (Detta förutsätter såklart att det finns 10 elever som har smartphones. Ett par fick låna frökens iPad.)

    

Såhär gjorde vi:

1. Alla hade redan laddat hem appen på sina mobiler så det steget kunde vi hoppa över.

2. Vi gick igenom reglerna och bestämde förutsättningarna – språk: spanska, bräde: standard.

3. Vi delade upp så att alla lag spelade mot minst var sitt lag (några spelade mot flera pga väntetiden).

4. Alla ord som lades skulle 1) översättas, 2) förklaras med andra ord, 3) skrivas in i ett Google-dokument och 4) sättas in i en mening. Det blev till slut ganska många ord!

5. Två ”tävlingar” pågick – det las mest flest poäng vid lektionens slut (154!) och det ord som fått flest poäng vid lektionens slut (72!).

Slutsats av lektionen:

Jag har nog aldrig sett så många elever använda ordböcker/översättningstjänster så intensivt samtidigt som alla deltog och de faktiskt verkade ha kul. Många nya ord dök upp (varav ett par inte ens jag kunde översätta – vad betyder luxen på spanska?) och de fick prata om dem och göra meningar med dem. En riktigt trevlig och lärorik lektion! Har ni använt Wordfeud eller något liknande i undervisningen? 

Ps. Läste nyss på Twitter att Wordfeud snart kommer att börja använda SAOL – det ser vi fram emot. 🙂

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *