Forskartyngd bakom ”gamification”


I Dagens Eko pratade professor Tomas Kroksmark om spelifierat lärande och att man faktiskt via datorspel kan hitta något som skolan kan utveckla. Twitter sparkar bakut och menar att det inte är någon ny information.

Twitter har rätt. Detta är en (nästintill gammal) diskussion på både Twitter och Facebook. Till exempel har Facebookgruppen ”Spelifiera Lärande” ungefär 200 medlemmar och under hashtagen #gamification finns mycket intressant att läsa och diskutera.

Jonas Linderoth skrev ett ”huvudet-på-spiken-inlägg” där han radar upp facepalm 1, 2 och 3 – läs det här!

För den som vill veta mer har jag ägnat ett helt kapitel åt ”Spel och lärande” i boken som nu dyker upp om ett par veckor. (Det kanske bör tilläggas att det kapitlet skrevs för mer än ett halvår sedan. :))

Men det är ändå alltid spännande när forskare och professorer lägger ”tyngd” bakom sådant som har buzzats i sociala medier och som av många anses vara en användbar metod för att stimulera sina elever till fortsatt och ökat lärande.

Lyssna på programmet HÄR.