Årskrönika 2015


Så blev det då dags att summera året som gått. Måste ju hålla traditionen vid liv, har ju även sammanfattat tidigare år i den här bloggen – här finns 2011, 2012, 2013 och 2014.

Världen

Det är svårt att tänka tillbaka på 2015 utan att tänka på flyktingkatastrof, krig och terror. Det är svårt att inte minnas bilden på lille Alan Kurdi, som för en stund väckte världen. Att inte tänka på alla som mist livet i terrorattacker och krig och på dem som flyr mot ett bättre liv i Europa. Att inte oroa sig för opinionssiffrorna på hemmaplan. Aldrig förr har jag följt nyhetsrapporteringen under så lång tid med sådan bestörtning.

Det låter ju märkligt, men trots detta har 2015 även beskrivits som det bästa året för mänskligheten. Jag hoppas att det ändå är så.

Mamma

För min egen privata del har 2015 varit ett oerhört speciellt år då jag och Daniel blev föräldrar i mars. Det var förstås årets, för att inte säga livets, höjdpunkt. Att få vara föräldraledig med vår lille grabb har hittills varit en otroligt fin tid.

Jag har de senaste nio månaderna haft den stora förmånen att, tack vare en man och familj som ställer upp i vått och torrt, kunna kombinera föräldraledighet med att även jobba en del. Det har förstås varit värdefullt på flera sätt, bland annat för att då och då få möjlighet att befinna mig i en annan kontext än ”bara” som föräldraledig. Tankespjärn i form av lärare på tå under föreläsningar och workshops har iallafall fått mig att hjärngympa en hel del till och från. Bådar gott inför läsåret 16/17. 🙂

Föreläsning

Bilderna nedan sammanfattar hösten ganska väl. 1. Alex fick följa med till Skolforum. 2. I en fullsatt sal på Framtidens Läromedel. 3. Som medlem i Vinnovas innovationspanel under Internetdagarna. 4. Det är något visst med att föreläsa på SU – cirkeln sluts liksom. 🙂

Under hösten föreläste jag även på Bokmässan (för tredje året i rad, så roligt!), för Huddinge kommun, för Modersmålsenheten på Pedagogiskt Center i Helsingborg, på distans för finska lärare i Helsingfors och Åbo, för lärare på Vuxenutbildningen och på Digitala kompetensdagen på Linnéuniversitetet. Bland annat. 🙂

Skrivande

Jag fortsätter att skriva i varje nummer av Grundskoletidningen. Här finns till exempel min artikel om ”Dagens och framtidens digitala läromedel – 5 önskemål/krav”, vilket även var ett av årets mest lästa blogginlägg. Och på tal om populära inlägg på bloggen så är ”Återkoppling via annoterade YouTube-klipp” och ”Kamratrespons via Google Drive” rätt välbesökta. Så även inlägget med min Prezi från Skolforum om ”Ökad elevaktivitet med digitala verktyg”.

Lärare 

Under 2015 hann jag bara undervisa i drygt två månader eftersom jag gick på föräldraledighet i samband med sportlovet. Men sammantaget med höstterminen kändes det ändå tryggt att lämna över mina kära elever. Jag hade som målsättning att vara så pass tydlig i återkopplingen till eleverna och i dokumentationen till vikarien att inga som helst frågetecken kring bedömningen skulle uppstå när jag väl var borta. Och så verkade det ha blivit, av samtal med kollegor, ledning, efterträdare och elever att döma. Den tydligheten tar jag med mig till kommande läsår.

Jämförelsetal 2012 vs 2015

2012 var jag glad över att min preteritumförklaring på YouTube hade över 4000 visningar. Idag är jag glad över att den har över 40 000 visningar.

2012 tyckte jag att det var häftigt att 1000 personer ville följa och interagera med mig på Twitter. Idag är jag väldigt ödmjukt glad över att över 4000 personer vill göra detsamma.

Om jag funderar på hur jag är som lärare för 3-4 år sen jämfört med idag så tror jag att en av de största skillnaderna är att jag idag har blivit bättre på att utgå ifrån syftet med uppgiften och anpassa undervisningsmetoder och verktyg till vad som passar mina enskilda elever och (ofta väldigt heterogena) elevgrupper bäst. Ibland fungerar digitala verktyg bra som stöttning och för att förbättra lärandet och ibland fungerar det inte alls. Och så måste det naturligtvis få vara.

Minnesvärt

Något som jag kommer att minnas från 2015 var när en av mina stora förebilder Hans Rosling cementerade sin rockstjärnestatus med sin pedagogiska briljans i bland annat det här klippet om de syriska flyktingarna, i det här klippet på Hela Sverige Skramlar-galan och framför allt i det här klippet när han berättar för det danske nyhetsankaret att ”jag har rätt och du har fel”. Legendariskt. Var tvungen att köpa T-shirten efter det.

Under 2016 ser jag bland annat fram emot:

– att fortsätta att njuta av min sons sällskap under föräldraledigheten och att kombinera detta med roliga och givande uppdrag under våren.

– att få träffa elever igen i augusti. Denna abstinens efter klassrummet. 🙂

– att vara en del i en advisory board för EF och få bidra med tankar och idéer för att utveckla EF Class.

– att på olika sätt bidra till utveckling av ett par olika programvaror kopplade till undervisning och lärande som jag tror på. Mer info om detta kommer!

– att fortsätta att skriva för Grundskoletidningen.

– att driva vidare Maria Estling Vanneståls Facebooksida Språklänkportalen (nu under det nya namnet Språklänkar i klassrummet) och tipsa om länkar och digitala resurser att använda i engelskundervisningen. (Min egen sida Språk & IKT fortsätter förstås som vanligt.)

– att skriva en tredje bok? En ny bokidé har nämligen grott i huvudet under hösten. Förhoppningsvis hittar jag tid att sätta tankarna på pränt. Fick ju faktiskt till och med en julklapp i form av ett litet författarstipendium från SLFF – kanske ett tecken på att bara sätta igång? 🙂