Ta elevstressen på allvar 2


Såhär i slutet av läsåret både ser, hör och känner jag och många med mig av elevernas stress kopplat till skolarbetet. Jag ser många indikationer på för höga stressnivåer i de sociala medierna, kanske främst på Twitter. Men även IRL.

Igår hittade jag tre elever med ansiktet i händerna och tårarna strömmandes nerför kinderna. Prov, inlämningar, matriser, betyg, prestationsångest, upplevda påtryckningar från omvärlden och ”duktig-syndromet” äter upp dem och de bryter ihop.

I värsta fall kan elevernas höga stresspåslag leda till utmattningsdepressioner, medicinering, terapi, ätstörningar eller allmän handlingsförlamning och apati. I andra fall leder det till frustration, tårar och ett lägre slutbetyg än de tänkt sig. Detta är bara några av de exempel som jag och många andra lärare ofta bevittnar. Det finns naturligtvis även positiv stress som kan vara bra men alltför ofta handlar det om stress i negativ bemärkelse.

Det gör mig oerhört ont att se detta. Vi MÅSTE verkligen ta elevernas stress på största allvar och göra allt vi kan för att hjälpa dem att planera sin tid för att skolarbetet inte ska kännas som en omöjlig uppgift.

Jag sätter mig redan nu ner och går igenom mina kursplaneringar för att se om det finns några rent praktiska ändringar jag kan göra nästa år. Fick ett bra tips av en kollega i år som jag använt mig av. Det var att låta eleverna välja examinationsform. De fick i det här fallet välja mellan att skriva en bokanalays eller delta i ett seminarium om boken. Båda uppgifterna hade dock samma deadline. Det visade sig att många ändå kände att det var skönt att få en alternativ examination.

Tänker även nästa år försöka ro iland så många ämnesövergripande projekt som möjligt då det också kan minska arbetsbördan då fler mål/centralt innehåll kan behandlas i samma examination.

Kan vi lärare tipsa varandra om fler bra lösningar som kan bespara eleverna tid och stress? Ni elever som läser detta – har ni några bra förslag?


2 tankar om “Ta elevstressen på allvar

  • Fredrik Sjöstrand

    Jag försöker också tänka om och minska ner antalet skriftliga uppgifter. Istället blir det mentometer-appar för att kunna köra anonyma fyra-hörnsövningar och diskutera kring svaren istället för att varje elev skall skicka in en uppgift. Igår fick jag också tipset om att kanske köra TodaysMeet där man ”tvingar” alla att vara med och inte bara de som räcker upp handen. Ytterligare ett tips från Frans Suell och Jörgen Kocks gymnasium i Malmö var att engelska-eleverna fick göra reklamfilmer för att träna presentation på ett lite mindre stressande sätt.

  • Johanna

    Att göra fler samarbeten mellan ämnen är ett bra sätt. Då blir det ett arbete men två betyg! En annan bra grej är att alltid ge möjligheten att rätta till det som blivit fel. Alltså inte en utkastskontroll, utan att man som elev lämnar in uppsats/prov, får det rättat och får möjligheten att ”testa om” det man inte riktigt klarade som man ville. Visa exempel från olika betygskriterier. ”såhär kan ett VG-svar se ut, jämfört med MVG som också har med det här”. Då får man mer konkret vad som krävs, och kanske inser att det inte är så jobbigt som det verkar!

Kommentarer är stängda.