DIGITALA VERKTYG


Lanksamling

Följande rubriker hittar du på den här sidan: Kollaborativa kommentars- & delaytor, Kollaborativa skrivytor, Källkritik, Upphovsrätt, Egna bloggar, hemsidor och wikis, Ytor för att flippa videoklipp, Digitala responssystem, Flippytor,  Namnslumpare & gruppskapare, URL-förkortare, Film & livesändning, Skärminspelning, Serier & animeringar, Presentationer, Tankekartor, Tidslinjer, Infografik, Sociala bokmärken, Ordmoln, Fria bilder, Bildredigering, Kartor & statistik, Podcast & ljudredigering, Programmering & kodning, Spel, Alternate reality spel, Samarbeta med andra lärare/klasser.

För att slippa skrolla så mycket på sidan föreslår jag att du gör en sökning på den rubrik du vill läsa mer om. Prova ”Kringla+F/H” (Mac) eller ”Ctrl+F/H” (PC).

KOLLABORATIVA KOMMENTARS- & DELAYTOR

Kollaborativa kommentars- och delaytor kan bland annat användas för att snabbt fånga upp var eleverna befinner sig, hur de har förstått mål och syfte med arbetet. Inledningsvis, under eller i slutet av en lektion/ett projekt kan man ge eleverna möjlighet att dels formulera för sig själva och dels återkoppla till läraren hur de uppfattat målet, genomgången eller instruktionerna. Det brukar kallas för exit tickets och jag och mina elever brukar använda oss av följande kanaler för detta ändamål.

Padletpadlet.com – Många lärare använder sig av post-it-lappar för att synliggöra tankar och idéer. Vill man fortsätta med den strukturen är Padlet ett utmärkt och användarvänligt verktyg att använda då det fungerar ungefär som en kollaborativ digital anslagstavla. En kort guide finns här!

whiteboard

Whiteboard.fi är ett bra webbaserat alterntiv för alla lärare som (i en 1-till-1-miljö) använder sig av mini-whiteboards för att öka elevaktiviteten i klassrummet genom att låta alla elever svara på samma fråga. Eleverna kan antingen skriva eller rita sina svar och allas svar dyker upp på din skärm. Eleverna ser inte automatiskt varandras svar så välj om du vill visa elevernas svar på storbild eller om det räcker med att du ser dem. Ingen inloggning krävs, eleverna skriver in den kod du ger dem via whiteboard.fi. Du kan radera enstaka elevers tavlor eller alla på en gång så snart du vill ställa en ny fråga. Efter 120 minuters inaktivitet stängs rummet och allas svar raderas permanent.

Today’s Meettodaysmeet.com – Today’s Meet är både enkelt, funktionellt och användarvänligt. På todaysmeet.com namnger sitt ”rum” och bestämmer hur länge det ska vara öppet. Därefter klickar man på ”Open your room”. Då skapas ett chattrum och en unik länkadress genereras automatiskt. Man delar den unika länken till rummet med eleverna, och på så vis kan både lärare och elever skriva frågor eller kommentarer i rummet. Eftersom man bara har 140 tecken till sitt förfogande per kommentar gäller det att försöka vara så kort och koncis som möjligt. Det finns även en lärarversion av Today’s Meet! I den versionen finns flera smarta lösningar man som lärare kan behöva i ett sådant här digitalt rum, till exempel ”pausa” rummet eller om behovet uppstår – ”mute:a” deltagare.

VoiceThreadvoicethread.com – Ett webbaserat presentationsverktyg i vilket man kan skapa bild- och videopresentationer som sedan kan kommenteras av inloggade deltagare via antingen text, video eller ljud. Inloggade deltagare kan välja mellan att skriva eller spela in (med eller utan bild) en kommentar som sedan dyker upp vid sidan av presentationsbilden och på så vis kan alla ta del av varandras kommentarer.

AnswerGarden – answergarden.ch – En slags digital anslagstavla/brainstormingverktyg som med fördel kan projiceras på storbild eftersom elevernas ord dyker upp i realtid. Alla med länken kan skriva in ett eller flera ord på sammanlagt 20 tecken, som sedan dyker upp i den stora rutan under när man klickat på ”Submit”. Vartefter som eleverna skriver in oliak ord genereras ett ordmoln. Man kan även klicka ”rösta” på ett ord genom att klicka på ordet och sedan ”Submit”. De ord som får flest ”röster” blir större. Ordmolnet som bildas kan delas med andra via sociala medier eller bäddas in på andra platser på nätet. Om något olämpligt ord dyker upp kan läraren som administratör enkelt gå in och radera ordet om man inledningsvis skapar ett lösenord.

linoit

Linoit – linoit.com – En digital kollaborativ anslagstavla på vilken man kan sätta upp post-it-lappar i olika färger, bilder, länkar, videoklipp etc.

KOLLABORATIVA SKRIVYTOR

meetingwords titanpad

MeetingWords (meetingwords.com) och TitanPad (titanpad.com) fungerar på ungefär samma sätt. Man skriver tillsammans i samma dokument via en delad länk. Alla författare får en egen färg och allt som skrivs av en person blir överstruket av den egna färgen. Kan användas inom många olika ämnen då till exempel (i det här fallet skriftliga) diskussioner i smågrupper, gemensamma minnesanteckningar och texter brukar vara naturliga inslag i flera olika ämnen. En kort guide finns här!

Google Docs (docs.google.com) fungerar på liknande sätt som MeetingWords och TitanPad förutom att personen som skapar dokumentet behöver ha ett Google-konto. Skriv tillsammans i samma dokument via en unik länk. Kommentera det som skrivits genom att infoga kommentar.

PrimaryPad – primarypad.com

KÄLLKRITIK

Webbstjärnans kurs om källkritik En grundkurs för den som vill arbeta med att utveckla sitt källkritiska tänkande. I den här kursen lär man sig att kritiskt granska webbplatser och deras innehåll. Den innehåller allt ifrån videolektioner till case och man får ett personligt intyg efter slutförd kurs.

UR:s serie om källkritik ”Är det sant?” Programmet som hela tiden ställer frågan: Är det sant? Syftet med serien är att eleverna ska förstå hur media fungerar, att uppmana till källkritiskt tänkande och att ge dem en förståelse för sin egen roll som publicister på bloggar och i sociala medier.

Skolverkets sajt ”Kolla källan” Kolla källan handlar om källkritik, upphovsrätt och integritetsfrågor i förhållande till internet och sociala medier. Webbsidorna innehåller artiklar och intervjuer med lärare, bibliotekarier och forskare. Materialet kan användas som stöd för undervisning och för klassrumsdiskussioner om källkritik.

UPPHOVSRÄTT

Skolverkets sajt om upphovsrätt. Här hittar du även fem olika lärarguider i upphovsrätt som är tänkta att ge vägledning till hur man kan använda bilder, filmer, tv- och radioprogram, musik, internet och texter i skolan.

Webbstjärnans kurs om Creative Commons.

Creative Commonscreativecommons.se

EGNA BLOGGAR, HEMSIDOR & WIKIS

Webbpublicering

Webbpublicering är en bra metod att använda om du och dina elever vill att fler ska kunna ta del av ert arbete. Det finns olika plattformar att använda sig av, nedan länkas till några stycken.

WordPress.com (sv.wordpress.com) erbjuder många funktioner och är enligt många det bästa bloggverktyget. Det kan ta en liten stund att sätta sig in i de olika funktionerna, men det är verkligen värt besväret.

WordPress.org (wordpress.org) är gratis (kräver dock eget webbhotell). Kom igång med WordPress med Webbstjärnans steg-för-steg-guide.

Blogger (blogger.com) är ett bloggverktyg ägt av Google, som är något mer lättnavigerat men har lite färre funktioner än WordPress. Elever som inte bloggat tidigare brukar uppfatta Blogger som enklare än WordPress, men många avancerar till WordPress när de väl fått smak för bloggandet.

Med Google Sites (sites.google.com) kan du skapa en egen webbplats ungefär lika enkelt som du skapar en Power Point-presentation. Precis som med de flesta av Googles tjänster kan detta även göras kollaborativt (tillsammans med andra). På en Google Site kan du och dina elever publicera i princip vilket material som helst, till exempel texter, enkäter, kalkyler, presentationer, videoklipp, blogginlägg och bilder.

Moobis (moobis.se) WordPressbloggar och sajter för skolan. MLabs är ett obundet projekt startat av Micke Kring och Martin Claesson, båda verksamma i skolan, med syfte att lyfta fram nya digitala möjligheter i skolan.

Wikispaces (wikispaces.com) Skapa en egen wiki (ungefär som ett eget Wikipedia)! Wikispaces är gratis för alla som har för avsikt att använda wikin i utbildningssyfte (klicka i ”Educational use”). Wikitekniken kan användas för att få eleverna att samarbeta i samband med ett webbpubliceringsprojekt, där de tillsammans får bygga upp en wiki kring ett ämne. I en wiki bestämmer man själv över innehållet. Resultatet ser ut som en webbplats med olika sidor som fylls av text, bilder, videoklipp och länkar.

Skolbloggen – skolbloggen.se

Tumblrtumblr.com

Wikiawikia.com

YTOR FÖR ATT FLIPPA VIDEOKLIPP

Alla ovanstående resurser för webbpublicering kan naturligtvis användas för att flippa material, så även videoklipp. Men det finns några finfina resurser med vilka man även kan ställa frågor direkt i videoklippet som eleverna svarar på, ofta utan att ens behöva logga in utan bara genom att ange sitt namn. Det bästa av allt? Du som lärare får en sammanställning över elevernas svar direkt till ditt konto och kan på så vis enkelt få en överblick över hur eleverna har tillgodogjort sig innehållet i videoklippet, vilka tankar, idéer och eventuella frågor som har väckts etc.

Vizia

Via verktyget Vizia kan du lägga till frågor i videoklippet (antingen som en öppen fråga, flervalsfråga, omröstning eller så kallad ”call to action” – då kan man klistra in en länk som eleverna klickar på för att komma vidare till en annan sida/videoklipp/bild/etc). Man kan även välja om man vill klicka i ”Gate video” – då måste den som tittar först skriva in sitt namn och sin mejladress. Tänker mig att Vizia kan fungera som ett alternativ till antingen Zaption nedan eller till YouTubes annoteringsverktyg (om man väljer att ge eleven feedback i form av frågor som man vill att hen ska besvara).

Zaption

Update: Zaption stängde tyvärr ner 30 september 2016. (Om någon (lärare?) har tid och kompetens att skapa ett liknande program har det varit mycket uppskattat bland dem som använt det. 🙂

Zaption (zaption.com) – Med Zaption kan man lägga in text och frågor till ett videoklipp. Eleverna måste svara på frågorna innan de kan se vidare på klippet och läraren får man en sammanställning över vad alla elever har svarat. I slutet av 2015 kom Zaption Presenter som gör det möjligt att visa ett videoklipp i klassrummet och låta eleverna svara på frågorna med hjälp av sina enheter genom att logga in med en kod (precis som de även kan göra med till exempel Mentimeter och Kahoot). Som lärare kan du alltså pausa klippet för att ställa en fråga (tumme upp/ner alt öppna svar). Eleverna har även möjlighet att ställa frågor under tiden som klippet spelas, via samma inloggningskod. Du kan välja om du vill visa svaren direkt eller om du vill studera dem i efterhand. Ett toppenverktyg för att öka elevaktiviteten och synliggöra lärandet! Här har Sarah Jingfors skrivit mer om Zaption fungerar!

Scalable

Scalable Learning (scalablelearning.com)

Teded

TEDed (ed.ted.com) –

Blendspace

Blendspace (blendspace.com) –

Edpuzzle

EdPuzzle (edpuzzle.com) –

Vialogues

Vialogues (vialogues.com)

DIGITALA RESPONSSYSTEM

mentimeter

Mentimeter (mentimeter.com) är ett digitalt responssystem som kan användas för omröstning, utvärdering och återkoppling. Det kan även tydligt bidra till att synliggöra för eleverna att de faktiskt lär sig. Prova att ge eleverna en fråga kopplad till något ni gått igenom och se vilket alternativ som får flest röster. På så vis kan ni tillsammans avgöra om ni behöver repetera eller om ni är redo för att gå vidare. Skapa ett konto här!

socrative

Socrative (socrative.com) är, jämfört med Mentimeter, ett lite mer avancerat digitalt responssystem där man även, om man vill, kan få reda på vem som lämnat vilket svar. Med hjälp av Socrative kan man som lärare välja om man vill ställa en fråga muntligt som eleverna besvarar via sina enheter (mobil, dator eller surfplatta) eller om man vill att de ska göra en hel quiz med flervalsfrågor under eller efter lektionen. Här finns Socratives manual, översatt till svenska av Bengt Stedt. Skapa ett konto här!

kahoot

Kahoot (getkahoot.com) är ett digitalt spelbaserat responssystem. Skapa konto på getkahoot.com och lotsa eleverna till kahoot.it när det är dags att spela. Det webbaserade verktyget används av många lärare idag för att öka elevaktiviteten och för att stämma av och synliggöra vad eleverna har lärt sig. Du kanske har någon tipspromenad, quiz eller frågesport som du brukar använda mer analogt med eleverna? Prova att lägga in frågorna (och svarsalternativen plus det rätta svaret) i Kahoot och låt eleverna svara antingen individuellt via sina egna enheter eller i par eller smågrupper. En kort guide till Kahoot finns här. Skapa ett konto här!

quizlet

Quizlet (quizlet.com) Ursprungsversionen är till för att öva ord och begrepp på egen hand (man kan alltså som lärare eller elev skapa egna klassiska gloslistor och öva på dessa på olika sätt). Quizlet Live är en trevlig ”nyhet”. Tidigare har eleverna mest använt Quizlet för att öva ord och begrepp på olika språk genom att antingen man som lärare förser dem med ordlistor eller att de skapar egna och övar via dem. Nu kan man även spela i klassrummet – lagvis! Det som man kanske saknat med andra digitala spelbaserade responssystem som tex Kahoot är ett naturligt samarbetsmoment. Nu blir eleverna automatiskt indelade i lag (man måste vara minst 6 stycken som spelar), sätter sig tillsammans och får hjälpa varandra att svara rätt på frågorna. Suveränt för att höja lagandan, vikänslan och elevaktiviteten tänker jag! Kika på demon här! Skapa ett konto här!

Bildresultat för google forms

Google Formulär (drive.google.com) Med Google Formulär kan man skapa onlineenkäter och enkla diagnostiska prov av olika slag, till exempel lucktester eller flervalsfrågor. Svaren sammanställs direkt när eleverna är klara och klickar på ”Skicka” i ett kalkylblad. Nu finns det även en självrättande quiz-funktionläs om den här!

Plickers (plickers.com) Responssystem på papper. En bra kombination av det analoga och digitala. Plickers är ett bra alternativ för dem som inte har tillgång till digitala enheter i samma utsträckning som på 1-till-1-skolor. Det är ett responsverktyg som låter eleverna svara på frågor via QR-papperskort som de håller upp i klassrummet. Varje elev får ett Plickers-kort och när läraren ställer en flervals- eller sant/falskt-fråga väljer eleverna ett av alternativen och håller sedan upp sitt papperskort. Läraren skannar av elevernas papperskort via kameran i Plickers-appen och via kameran genereras en översiktsbild över vilka som svarat vad.

Survery Monkeysv.surveymonkey.com

Votovoto.se

Infuse Learninginfuselearning.com

Testmoztestmoz.com

NAMNSLUMPARE & GRUPPSKAPARE

Namnslumpareprimaryschoolict.com/random-name-selector – Öka elevaktiviteten genom att till exempel använda er av metoden ”no hands up” i klassrummet.

Klassrumsmöbleringsuperteachertools.net/instantclassroom – Testa att möblera om klassrummet på ett kick.

Gruppskaparesuperteachertools.net/instantclassroom/group-maker – Skapa grupper enkelt och slumpvist.

URL-FÖRKORTARE

Ibland när man vill dela länkar och inte har möjlighet att hyperlänka kan länkarna bli onödigt långa. Det är ofta praktiskt att kunna korta ner långa länkar till mer behändiga format och det finns flera tjänster för detta ändamål på webben. De kallas URL-förkortare. (URL står för uniform resource locator och är ett annat ord för webbplatsadressen.) Man klistrar helt enkelt in sin långa ursprungslänk (URL) som via URL-förkortaren blir så pass kort att man – om nödvändigt – kan bokstavera den. Ofta behändigt i klassrummet när man vill att eleverna till exempel ska gå in på en viss sida, till exempel en Padlet eller ett Google-formulär.
Googles egen URL-förkortare finns på goo.gl. Andra varianter är bit.ly och v1.se. För mer skräddarsydda URL:er kan man använda min favorit korta.nu, där man kan lägga till valfritt (ledigt) ord efter korta.nu/.

FILM

Film brukar ofta vara ett uppskattat inslag i undervisningen. Tidigare har man kanske främst använt detta medium som konsument av andras filmer. Men idag finns det många olika tjänster för att skapa sina egna filmer.

YouTube vide editorMed YouTubes videoredigeringsverktyg (youtube.com/editor) skapar man film ungefär lika enkelt som man gör en lite mer avancerad Power Point-presentation. Ladda upp korta klipp till ett YouTube-konto och dra och släpp klippen så att de hamnar efter varandra. Lägg till övergångar, bilder, ljud och text. För detta behövs ett YouTube-konto. En mer utförlig guide finns här.

YouTubes videoredigeringsverktyg är bra till mycket – man kan även ”annotera” videoklipp (dvs infoga kommentarer vid en viss tidpunkt). Till exempel för att ge återkoppling på presentationer, diskussioner eller annat som eleverna gjort som har filmats. Här har jag skrivit ett blogginlägg om hur det fungerar och här finns en steg-för-steg klickguide över hur man gör när man annoterar.

Animoto (animoto.com/education) är en webbtjänst med vars hjälp du kan skapa film av bilder, videoklipp och musik. Du väljer själv material, i vilken ordning det ska visas och vilken Animoto-mall du vill använda. Animoto analyserar sedan det inlagda materialet och resultatet blir en trailerliknande film. Videoklippen kan sedan läggas ut på YouTube, bäddas in på andra webbplatser eller helt enkelt visas i klassrummet.

GoAnimate (goanimate.com) är en webbplats för dem som vill göra film av animerade/tecknade figurer. Många av mina elever har använt gratisversionen och de enklaste funktionerna för att skapa allt ifrån egna dialoger på spanska till informativa videoklipp om formella texter på engelska. Börja med att välja bakgrund/miljö och vilka karaktärer som ska vara med. Dialogerna skapas antingen genom att skriva in replikerna i en talsyntesruta eller genom att spela in sin egen röst via datorns mikrofon.

Videoscribevideoscribe.co

PowToonpowtoon.com

Udemyudemy.com

Video Slidesctrlq.org/video-slides

Wideowideo.co

Vimeovimeo.com

LIVESÄNDNING/STREAMING

Bambuser (bambuser.com) – En gratis webbresurs/app som gör det möjligt att direktsända det man filmar med sin mobiltelefon, surfplatta eller datorns webbkamera.

Periscope (persicope.tv) – En app via vilken man kan livesända video.

Meerkat (meerkat.co) – En annan app via vilken man kan livesända video.

Ustream (ustream.tv) – Livesänd video.

SKÄRMINSPELNING

Screencasting

Med ett skärminspelningsverktyg spelas allt som visas på datorns skärm in samtidigt som rösten spelas in via datorns mikrofon. Som lärare använder jag skärminspelning till exempelvis korta instruktioner, genomgångar som eleverna kan titta på när de är mottagliga och för att ge muntlig feedback på elevarbeten. Eleverna använder det bland annat för att spela in berättelser, kamratrespons och presentationer.

Screencast-o-Matic (screencast-o-matic.com) en kort guide finns här.

Jing (techsmith.com/jing)

Screencastify (screencastify.com)

Movenote (movenote.com)

Camtasia (techsmith.com/camtasia)

Appen Explain Everything – finns på Google Play eller i Appstore

SERIER & ANIMERINGAR

Att jobba med serier, egna avatarer och animerad film fungerar bra när man till exempel arbetar med att sammanfatta längre texter eller filmklipp, som inspiration till ett nytt arbetsområde eller för eleverna att använda som ett kreativt uttryckssätt.

Pixton Comics

Pixton Comics (pixtoncomics.com) Skapa egna seriestrippar gratis. Ett favoritverktyg. En liten varning dock: man kan bli sittandes ganska länge och pilla med de olika karaktärerna – kom ihåg att påminna eleverna om att lägga fokus på rätt saker!

Concept Cartoons (länk till Skolverket) är ett bedömningsstöd och inspirationsmaterial för de naturorienterande ämnena i årskurs 1-9. Materialet bygger på teckningar där elever uttrycker sina tankar om olika fenomen eller sammanhang i vardagen. Meningen är att de ska väcka intresse, skapa diskussioner och stimulera naturvetenskapligt tänkande. För att ladda ner Concept cartoons nedan krävs användarnamn och lösenord

Med Storybird (storybird.com) kan du och dina elever skapa egna bildsagor. Den närmaste analoga liknelsen är barnböcker, men det finns ingenting som hindrar användaren från att berätta en lite allvarligare och längre historia. I Storybird finns massor av bilder som kan användas fritt för att illustrera elevernas berättelser. Man kan antingen välja att skapa sin historia ensam eller tillsammans med andra, som man i så fall enkelt bjuder in via mejl. När sagan är färdig kan man välja om man vill att den ska vara offentlig för alla, privat eller om bara vissa utvalda ska kunna se den.

Voki (voki.com) är en webbtjänst där man kan skapa en egen talande avatar, det vill säga en tecknad figur. Genom de detaljerade valen kan man välja mellan allt ifrån om avataren ska likna en själv, om den ska se ut som en japansk Manga-figur till att den ska se ut som en snögubbe. En liten varning måste utfärdas då man lätt kan bli sittandes en lång stund med detaljarbete – kom ihåg fokus på rätt sak.

Bitstrips bitstrips.com

Comic Masters comicmaster.org.uk

ToonDootoondoo.com

Cartoonize – cartoonize.net

Choggerchogger.com

Little Bird Taleslittlebirdtales.com

Plotagonplotagon.com

PRESENTATIONER

Att kunna presentera sina egna, eller någon annans, tankar och idéer är en värdefull kompetens och omnämns i flera av skolans styrdokument. Det finns många olika digitala verktyg för att skapa presentationer online, antingen på egen hand eller tillsammans med andra.

Slideshareslideshare.net – Presentationernas YouTube. Gör en sökning här innan du uppfinner hjulet! 🙂

Prezi (prezi.com) är ett webbaserat presentationsprogram som kan ge en presentation en helt annan dimension. Med Prezis hjälp kan du, antingen på egen hand eller tillsammans med andra, skapa en digital tankekarta där du sedan kan zooma in på utvalda delar. Till skillnad från till exempel PowerPoint kan du via det helt utzoomade visningsläget visa dina åhörare hela din presentation som en tankekarta, vilket gör det lättare för dem att förstå helhetsbilden.

Popplet (popplet.com)) är ett webbaserat kollaborativt presentationsverktyg, det vill säga det går att redigera sin Popplet-presentation tillsammans med andra. I en Popplet visas allt tillagt material som en överskådlig tankekarta i vilken man kan zooma in och ut. Popplet påminner en del om Prezi men Popplets gränssnitt tilltalar ofta de lite yngre eleverna och är aningens enklare att lära sig.

Google Presentation (drive.google.com) påminner mycket om Power Point i struktur och layout med den skillnaden att det är lite enklare att förstå sig på då det rymmer färre funktioner. För att skapa en presentation i Google Drive behöver man ha ett konto och vara inloggad. Det är dock bara personen som skapar presentationen som behöver ett konto då hen kan välja att dela presentationen genom att ange att alla med länken till presentationen får redigera den.

Thing Linkthinglink.com Skapa interaktiva bilder genom att ladda upp en bild och sedan tagga den med en länk till en annan webbsida, till exempel ett YouTube-klipp, ett Googlefrågeformulär, en bild, en låt eller vad som helst som har en webbadress knutet till sig. Läs om hur Camilla Askebäck Diaz har använt Thing Link som en interaktiv adventskalender.

Calameocalameo.com Med Calameo kan man skapa en tidskrift, en presentation eller ett dokument för att sedan dela med resten av världen. Det går även att infoga videoklipp eller ljudfiler. Gratis och iPadvänligt!

Glogster (edu.glogster.com) Med den webbaserade gratistjänsten Glogster kan man skapa interaktiva digitala kollage i vilka man kan infoga till exempel ljud, bilder, videoklipp, serier, diagram och text.

Emaze – emaze.com

Sway – sway.com

Haiku Deckhaikudeck.com

DragOnTapedragontape.com

TANKEKARTOR

Tankekartor gör det enkelt att organisera idéer och resurser, att åskådliggöra samband och få överblick. Många lärare och elever använder tankekartor för att synliggöra tankar och idéer och för att brainstorma. Digitala kollaborativa tankekartor är bra verktyg för att synliggöra elevernas tankar och idéer och fungerar även utmärkt att använda för att samla ihop exit tickets.

Cogglecoggle.it

Mindmeister mindmeister.com

Bubbl.usbubbl.us

TIDSLINJER

Ett sätt att visualisera och tydliggöra arbetsgång och progression är att använda sig av tidslinjer. På det sättet kan det till exempel bli tydligare för eleverna vad som ska göras under kursen och vid vilken tidpunkt detta ska göras. Många elever upplever att det är lättare att förstå kursen som helhet och hur de olika momenten hänger ihop om den visualiseras med hjälp av en tidslinje. Och självklart kan tidslinjer användas som ett presentationsverktyg!

Nelson Mandela Timeline

Dipitydipity.com Med Dipity skapar man enkelt ett konto och är igång med en tidslinje med ett par klick. Via ”Dashboard” skapar man en ny tidslinje (”Create a Timeline”). Där fyller man även i vilka som har behörighet att visa, redigera eller bidra till den. Man kan välja mellan att göra den privat, att alla eller bara personer du följer kan visa, bidra till eller redigera din tidslinje. Till varje event som läggs till i nästa steg anger man titel, datum och beskrivning. Man kan även lägga till en bild, länk, läge och länk till ett videoklipp. I det följande och sista steget kan man göra inställningar för zoomning, datumcentrering, tidszon, taggar, kommentarer och teman. Tidslinjen kan sedan visas via en länk, delas via olika sociala nätverk eller bäddas in på en blogg eller sajt.

De sociala funktionerna med Dipity uppskattas av många. Särskilt att man kan skapa kollaborativa tidslinjer tillsammans och att man kan kommentera. För att kunna arbeta kollaborativt med samma tidslinje behöver man egentligen betala, men det fungerar även att använda en gemensam inloggning.

TimeToasttimetoast.com – en guide skapad av ”Red Viking” finns här.

TimelineJStimeline.knightlab.com

Tiki-Tokitiki-toki.com

Read Write Think Timelinereadwritethink.org

HSTRYhstry.co

MyHistorymyhistro.com

I sammanhanget med tidslinjer måste även Gapminder (gapminder.org) nämnas. Det är egentligen vad man kan kalla ett statistikverktyg där man kan göra jämförelser över tid mellan olika länder inom många olika förbestämda områden, vilka bygger på pålitlig befintlig statistik. Gapminder är ett väldigt visuellt verktyg där man tydligt kan bilda sig en uppfattning över hur utveckling sker över tid. Användningsområdena inom undervisning är i princip oändliga och det finns även en särskild undervisningssektion.

INFOGRAFIK

Infografik är ett sätt att göra information enklare att förstå och mer överblickbar med hjälp av bilder. Man brukar använda begreppet infografik när man försöker förklara större skeenden, statistik, en mängd data eller andra fakta med hjälp av illustrationer som visualiserar informationen.

Piktochart  – piktochart.com

Infograminfogr.am

Visual.ly – visual.ly

Easel.lyeasel.ly

SOCIALA BOKMÄRKEN

Ofta räcker det med att lägga till länkarna som favoriter i sin webbläsare men det finns även speciella så kallade sociala bokmärkestjänster för att samla, organisera och dela länkar till webbsidor som man vill spara på en plats. De kan även nås från vilken enhet som helst som har en internetuppkoppling genom att man loggar in via webbläsaren.

Diigo (diigo.com) och Delicious (delicious.com) är två av de vanligaste sociala bokmärkestjänsterna. Via dessa tjänster kan man individuellt eller kollaborativt spara och kommentera de sidor man sparar som bokmärken.

Pinterest (pinterest.com) Samla ihop, organisera och dela användbart material online via det sociala nätverket Pinterest. Det fungerar som en digital anslagstavla där användarna samlar ihop, eller ”pinnar”, länkar, bilder eller videoklipp på en och samma plats. Man kan sedan organisera materialet i olika så kallade ”boards” (anslagstavlor). Anslagstavlorna kan även göras kollaborativa så att man tillsammans kan samla material.

Pearltrees (pearltrees.com) Till skillnad från de mer textbaserade bokmärkestjänsterna Diigo och Delicious är Pearltrees helt uppbyggt kring ett visuellt gränssnitt. Utöver att vara en social webbplats där man kan diskutera länkarna med andra blir det ganska fina ”länkträd” där varje sparad länk ser ut som en liten pärla (därav namnet).

ORDMOLN

http://www.patriciadiaz.se/wp-content/uploads/2014/02/50-vanligaste-orden-i-boken-20140613.pngI ett ordmoln visas de mest frekvent förekommande orden i en text, varav de allra mest förekommande syns tydligast (störst). Kopiera den text du vill arbeta med och klistra in den i textrutan på Wordle eller Tagxedo. Där görs texten automatiskt om till ett ordmoln som visualiserar textens vanligaste ord. Du kan sedan välja maximalt antal ord, layout och design. Ordmolnet till höger visar de 50 vanligaste orden i min senaste bok.

Wordlewordle.net

Tagultagul.com

Tagxedotagxedo.com

FRIA BILDER

Många efterlyser bilder som är fria att använda i undervisning. Det finns en hel del material som man får använda under vissa villkor (läs mer om detta på Creative Commons hemsida).

Flickr flickr.com

Wikimedia Commons – commons.wikimedia.org

Fotofinnarenfotofinnaren.se

PhotoVisiphotovisi.com

PhotoShow – photoshow.com

PhotoSnackphotosnack.com

PhotoPeachphotopeach.com

BeFunkybefunky.com

Photo Shop Expressphotoshop.com/tools

Aviaryaviary.com

Big Huge Labsbighugelabs.com

BILDREDIGERING

Pixlr pixlr.com – min absoluta favorit när det gäller bildredigering i webbläsare. Ett fullgott alternativ till Photoshop som dessutom är gratis. Här finns en hel sajt på svenska om hur Pixlr fungerar. Gjord av Björn (?).

Canvacanva.com – Canva är ett webbaserat bildredigeringsverktyg (finns även som app) med vars hjälp du kan skapa snygga grafiska omslagsbilder. Det mesta materialet är gratis. Här finns en bra guide gjord av Camilla Askebäck-Diaz. Och ännu en bra genomgång finns HÄR, gjord av Niclas Vestlund som står bakom sajten SFI-paddan.

KARTOR & STATISTIK

Google Earthgoogle.com/earth – testa att markera ut olika platser och ”res runt” samtidigt som du/eleverna berättar över en skärminspelning!

Google Mapsmaps.google.com – förvånansvärt många unga använder inte GPS-appen på sina smarta telefoner. Kanske den app som jag själv använder flitigast (pga väldigt dåligt lokalsinne).

Gap Mindergapminder.org – här finns en Gapminder-guide på svenska.

Panoramiopanoramio.com

History Pinhistorypin.com

PODCAST & LJUDREDIGERING

Det är naturligtvis inte bara musiklärare som kan dra nytta av ljudinspelning i undervisningen. Det finns generellt sett flera fördelar med att eleverna ges tillfälle att höra sig själva prata och presentera. Många elever har vid inspelade redovisningar eller tal upptäckt saker de skulle kunna förbättra, till exempel presentationsstil, struktur och innehåll. Ljud- och röstinspelning kan därför vara en väldigt användbar resurs i lärandeprocessen, oavsett ämne.

Audacity – audacity.sourceforge.net Om man vill redigera sina ljudfiler innan man publicerar dem som podcasts och behöver ett kostnadsfritt ljudredigeringsprogram är Audacity ett bra alternativ. Det är ett kostnadsfritt ljudredigeringsprogram som kan laddas ner och användas i de allra flesta operativsystem. Det finns många instruktionsfilmer och manualer på webben för exakt hur man går till väga för att använda Audacity, men eftersom programmet finns tillgängligt på svenska brukar de flesta inte ha några större problem med att följa de medföljande instruktionerna. Med Audacity kan man skapa professionella radioprogram eller ljudberättelser där man kan mixa ljud och tal och även lägga på olika effekter. Varför inte kombinera Audacity med något annat verktyg, till exempel Soundcloud nedan?

Soundcloud – soundcloud.com Soundcloud är en tjänst på nätet som brukar beskrivas som ljudspårens Flickr. Man kan välja mellan att spela in ljud direkt via sidans ljudinspelare eller lägga upp färdiga ljudfiler, till exempel podcasts skapade via Audacity. Det är fritt fram för andra att gilla och kommentera ljudinspelningarna om man har gjort inställningar som tillåter detta. Allt ljud man lägger upp kan sedan delas med resten av världen via olika sociala nätverk eller via iTunes.

En bra funktion med Soundcloud är att man kan infoga en kommentar vid en specifik tidpunkt i ljudklippet. Detta kan till exempel användas vid en kamratresponssejour om eleverna spelat in ett tal eller liknande. Samma sak gäller om man som lärare spelat in en snabbgenomgång av något. Eleverna kan kommentera vid en viss tidpunkt om det var något som var oklart eller något som de vill att man ska vidareutveckla. Samma förutsättningar gäller såklart för lärare när de lyssnar på elevernas inspelningar. Via Soundclouds egen undervisningssektion finns mer information om hur man praktiskt kan gå tillväga för att spela in och distribuera sina ljud till elever.

PodOmatic – podomatic.com

Soundjaxsoundjax.com

Soundbiblesoundbible.com

Soundjaysoundjay.com

PROGRAMMERING & KODNING

Sugen på att programmera och koda med eleverna? Ett hett tips är att besöka Karin Nygårds blogg ”Per Codex Ad Astra”.

Hos Kodakademins kodtips (kodakademin.se) kan du enkelt filtrera fram olika alternativ för att arbeta med kod, till exempel efter kunskapsnivå, plattform, språk, pris med mera.

Spelprogrammering.nuspelprogrammering.nu

Hour of Codecode.org/educate/hoc

Kom ska vi koda! – kulmedkod.wordpress.com

Kids Ruby  – kidsruby.comguide på svenska

Kojokogics.net/kojo

Ruby – ruby-lang.org/en

Codecademycodecademy.com

Scratchscratch.mit.edu – Webbstjärnans kurs ”Programmera Scratch med dina elever”.

Hackety Hackhackety-hack.com

Alicealice.org

Sploder – sploder.com

SPEL

Ulf Jämteruds samling av datorspel på Digital kompetensdigitalkompetens.nu/datorspel

Nobel Prize Educational Gamesnobelprize.org/educational

Rezzable.com – rezzable.com

Darfur is Dying – darfurisdying.com

Food Force – foodforce.com

Free Rice – freerice.com

Mot alla odds – motallaodds.org

Jeopardy Labsjeopardylabs.com

Kahootgetkahoot.com

ALTERNATE REALITY SPEL

Spel i en alternativ verklighet, mer kända under den engelska terminologin alternate reality games (ARG), är spel som växlar (alternerar) mellan spel och verklighet. Oftast utgår spelen ifrån olika webbplatser och deltagarna får ofta uppgifter som måste utföras i verkligheten.

Cruel To Be Kind, C2BKcruelgame.com

World Without Oilworldwithoutoil.org

Urgent Evokeurgentevoke.com

PacManhattanpacmanhattan.com

Checkaincheckain.se

Alternate Reality Gaming Networkargn.com

SAMARBETA MED ANDRA LÄRARE/KLASSER

Twittertwitter.com Det självklara alternativet för ett utvidgat kollegium!


Facebook-grupper – nedan listas några av mina favoritgrupper:
IKT-verktyg Tipsa om IKT-verktyg! Gärna länkar till blogginlägg! Tipsen får gärna vara riktade mot onlineverktyg att använda med elever eller verktyg som eleverna kan jobba med på en dator.

Flippa Klassrummet En grupp för alla oss som vill ”flippa klassrummet” (fllipped classroom) för att få möjlighet att få tips och utbyta idéer. Inlägg och länkar är välkomna men bör på något sätt anknyta till gruppens ämne.

The Big Five I den här FB-gruppen diskuterar vi de förmågor som eleverna har rätt att utveckla i förskolan, förskoleklassen, grundskolan, fritidshemmen och gymnasiet, allt utifrån respektive läroplan. Välkommen att delta med dina frågor, funderingar och tankar! Hur tänker vi kring användandet av förmågan när det gäller t ex planering, bedömning, IUP, LPP, elever, klassrumssituationen, praktiskt/teoretiskt arbete, när vi arbetar på nätet, är utomhus, prov, läxor etc?

Bedömning för lärande Gruppen är en del av webbplatsen bedomningforlarande.se. Vi ser gärna att detta blir en plats där du som som arbetar i skolan kan diskutera bedömning, dela med dig av tips, tankar och idéer om bedömning till andra. Skapa, synliggör och lär tillsammans! Varmt välkommen!

Grej of the Day Mikrolektioner a la Micke Hermansson. Korta, intensiva genomgångar varje dag om ett aktuellt ämne för att öka engagemang, allmänbildning, lärlust och behålla nyfikenheten. Här delar lärare över hela Sverige med sig av sina egna och sina elevers GOTD.

Engelska år 6-9 Här bollar vi ideer och tips på hur ni/vi gör i undervisningen, som ett led i det utökade kollegiet. Bjud in era engelskkollegor.
Välkomna!

Gymnasielärare i engelska och svenska En grupp för oss lärare som undervisar i svenska och/eller engelska på gymnasiet. Tala om högt och lågt. Inget är för stort eller för litet. Samverka, inspirera och stötta varandra. Bjud in dina kollegor och sedan är ordet fritt!

iPads i skola och förskola Här kan ALLA bidra med pedagogiska tips kring iPads i skola och förskola. Skriv om dina erfarenheter med iPads i förskola och skola. Berätta vilka appar du tycker är värdefulla, och vilka som inte är bra. Både pedagoger och apptillverkare är välkomna i gruppen, men det är inte tillåtet att publicera reklam och marknadsföra produkter för egen vinning.

Matematikundervisning Till nu har det saknats ett självklart forum för matematiklärare att vända sig till om man vill diskutera matematikundervisning i svensk skola. Förhoppningsvis går det att hålla gruppen öppen för alltifrån förskola till gymnasium. Vi diskuterar klassrums- och undervisningsnära ämnen som: centralt innehåll och kursupplägg, pedagogik och metodik, läromedel och tekniska hjälpmedel, kunskapskrav och bedömningsanvisningar (i den mån det senare går pga provsekretess). Vi undviker att dela länkar utan kommentar/diskussion – samtalet är fokus!

IKT – möjligheter och utmaningar Detta är en öppen Facebook-grupp som främjar en fri och öppen diskussion kring informations- och kommunikationsteknik i samhället och skolan. Gruppen betonar således vikten av att alla får komma till tals och får uttrycka sina åsikter. Möjligheter, risker, tips på bra verktyg och så vidare är bara några exempel på vad som kan tas upp och diskuteras här. Alla åsikter, tankar, perspektiv och så vidare på IKT är mer än välkomna.

Skollyftet Skollyftet är en samlingsplats för alla oss som vill lyfta den svenska skolan och bidra med att sprida goda exempel. Skollyftet är du, jag och alla andra som tillsammans vill skapa framtidens skola. Välkommen!

Förstelärare – en nätverksplats En mötesplats för förstelärare att dela och utbyta erfarenheter i. Bjud in fler förstelärare om du känner någon! Fokus är skolutveckling. Läs mer i fastnålade inlägget när du har blivit medlem.

Skolgruppen för skolgrupper Här tipsar vi om facebookgrupper som rör skolan. Tipsa här, så hjälps vi åt. Här kan du hitta grupper om bedömning för lärande, yrkesprogram, ämnesspecifika grupper eller grupper med ett visst pedagogiskt fokus. Om den grupp du söker inte finns, så hjälps vi åt att skapa den. Välkomna alla nya medlemmar!

Etwinningetwinning.net

Skype in the classroomeducation.skype.com

TakingITglobal – tigweb.org

Webbstjärnanwebbstjärnan.se