Mer script i Google Drive för ett formativt arbetssätt 1


Helkursmatriser i Google Drive för tydliga lärandemål, synlig progression, effektiv feedback, självvärdering, med mera.

Förra året delade jag helkursmatriser via ett Google-dokument med varje elev för att de kontinuerligt skulle kunna se sin progression under kursens gång. En förändring som föll väldigt väl ut, vilket visade sig tydligt i (mitt)kursutvärderingarna. Därför är det ett helt naturligt inslag i mina kurser även i år.

Google Apps Script

Men! En viktig förändring har gjorts. Istället för den rätt så tidsödande varianten jag ägnade mig åt förra året då jag uppdaterade och färglade varje elevs matris manuellt sker nu detta via ett script i Google Drive. Scriptet gör det möjligt att uppdatera flera (eller alla) elevers matriser med ett enda klick. Visst låter det för bra för att vara sant? Men det är alltså fullt möjligt. Det bästa av allt? Det finns redan färdiga script att använda. ”Bara att” klicka igång alltså.

Förra året träffade jag Johan Falk på ett Edcamp på Vittra Telefonplan. Vi pratade en (väldigt kort) stund om hur vi använder oss av Google Drive för att tillgängliggöra och hantera våra elevers helkursmatriser. Han visade då väldigt snabbt sin briljanta sajt kursplanering.se via vilken man kan hitta Johans instruktionsfilmer om hur man går till väga för att använda det färdiga scriptet Studentmatrix. StudentMatrix är en samling script som du kan använda i Google-kalkylblad, för att göra det lättare att skapa, dela, uppdatera och överblicka bedömningsmatriser.

Jag utgick ifrån Johans finfina instruktionsfilmer och var igång på en halvtimme ungefär. Följ den här steg-för-steg-guiden Johan har gjort i Blendspace. Har nu uppdaterat matriserna efter den första uppgiften och allt verkar fungera finemang.

Läs mer om Johans tankar om bedömningsmatriser i hans blogginlägg på Skollyftet ”Så hanterar jag 100 bedömningsmatriser per elev utan att dränkas i arbete” och ”10 erfarenheter från att samla betygsunderlag i matriser”.

Google Script Digitala SkollyftetEn annan som är väldigt kunnig inom området är Sven Järgenstedt. Läs till exempel hans blogginlägg på Skollyftet om ”Några skript som underlättar lärarvardagen”.

Jag bockar, bugar och tar av mig hatten för både Johan och Sven som har gjort att jag upptäckt och vågat mig på att börja använda script.

Mitt personliga mål i det Digitala Skollyftet #digiskol är att vidareutveckla min användning av detta och att testa fler fiffiga funktioner. I det personliga målet ingår också att avsätta tid för detta genom att prioritera om vad jag lägger tid på idag. Camilla Askebäck-Diaz kommer inom kort att starta upp en Google Site till vilken alla vi ”scriptare” kan bidra, det kommer att bli toppenbra! Här är länken till sajten ”Scriptarna”.

Åh, förresten – man skulle kanske lägga till en presentation som en del av den första öppna uppgiften i #digiskol. Här kan man läsa mer om vem jag är i Preziform. 🙂


En tanke om “Mer script i Google Drive för ett formativt arbetssätt

  • Anders

    Gillar detta väldigt mycket. Men känner att det tekniska med att lägga upp allt är svårt. Skriv inte att det bara är några klick för det stämmer inte. Från vilken årskurs eller ålder kan man börja med detta? Hur skaffar 30 st åk 4 – elever emailadresser i google på ett smidigt sätt. OBS ! Vi har varken iPads eller datorer på skolan. Bara lärarna har varsin laptop.
    Mvh Anders

Kommentarer är stängda.